Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.18045/zbefri.2023.2.521

Stavovi i ponašanje mladih generacija u kontekstu koncepta ekonomije dijeljenja (ED) u Hrvatskoj

Maja Martinović orcid id orcid.org/0000-0002-4264-7609
Zoran Barac
Valentina Pirić orcid id orcid.org/0000-0003-4799-5570


Full text: croatian pdf 937 Kb

page 521-548

downloads: 152

cite

Full text: english pdf 937 Kb

page 521-548

downloads: 237

cite


Abstract

Zbog rastuće važnosti koju nove generacije imaju u nadolazećim tržišnim
trendovima, istraženi su stavovi i ponašanje mladih generacija (mijenijalaca i
generacije Z) prema korištenju koncepta ekonomije dijeljenja (ED) u Hrvatskoj.
Proučena je literatura koja povezuje ED i održivost, te mijenijalce i generaciju Z s
ekonomskim, društvenim, tehnološkim i okolišnim faktorima ED-a. Također je
provedena anketa na uzorku od 181 ispitanika. Rezultati prikazuju stavove mlade
generacije o faktorima ED-a, koje ED koncepte koriste i koje namjeravaju
koristiti. Dobro vladanje novim tehnologijama, ocjene i komentari na internetu su
im važni. ED donosi korist pojedincima i ekonomiji te pomaže u očuvanju okoliša.
Najveći nedostaci ED-a su cijene i socijalizacija, dok je prednost dostupnost. Oni
koji najmanje koriste ED često imaju značajno niže poimanje sigurnosti.
Generacija Z više vrednuje preporuke influencera u korištenju ED-a nego
mijenijalci. Također, mlađi sudionici, oni koji su više povezani s generacijom Z,
manje su uvjereni da dijeljenje doprinosi smanjenju otpada. Booking.com i Uber
se najčešće koriste, a aplikacije za dostavu hrane i dijeljenje vještina imaju
najveću perspektivu. Ovaj rad pruža informacije o stavovima, ponašanjima i
motivaciji mladih za korištenje određenih kategorija ED-a, kako za donositelje
politika, tako i za menadžere tvrtki uključenih u poslove ED-a.

Keywords

ekonomija dijeljenja; Hrvatska; Generacija Z, Milenijalci, ponašanje potrošača;

Hrčak ID:

312464

URI

https://hrcak.srce.hr/312464

Publication date:

28.12.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 789 *