Linguistics, Vol. 24. No. 2., 2023.
Review article
https://doi.org/10.29162/jez.2023.6
Utjecaj stupnja složenosti zadataka na sintaktičku složenost i točnost u pisanoj izvedbi
Mirjana Matea Kovač
orcid.org/0000-0001-7055-2909
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
Abstract
Cilj je ovog rada bio kritički se osvrnuti na rezultate dosadašnjih istraživanja
o učincima usložnjavanja zadataka na različite aspekte pisane izvedbe u inome
jeziku i produbiti spoznaje o načinima manipulacije različitim čimbenicima kod
oblikovanja zadataka te korištenim mjernim varijablama za kvantifikaciju sintaktičke
složenosti i gramatičke točnosti. Naime, prema Robinsonovu modelu,
kao najistaknutijemu za objašnjenje učinka usložnjavanja na izvedbu, složeniji
zadatak rezultirat će većom sintaktičkom složenošću i gramatičkom točnošću
jer se resursi pažnje ponajprije usmjeravaju prema funkcionalnim potrebama izvršenja
zadatka. Značenje tog modela, u odnosu na druge, ogleda se u naizgled
jasnoj distinkciji između kognitivnih čimbenika s jedne strane i svih ostalih mogućih
čimbenika na ishode u govorenoj/pisanoj izvedbi. Iako je teško osporiti
utjecaj usložnjavanja zadatka na pisanu izvedbu u inome jeziku, brojna istraživanja
navedene problematike rezultirala su vrlo različitim i međusobno kontradiktornim
zaključcima. Razlozi se mogu pronaći u nedosljednostima u metodološkim
postupcima, nekonzistentnoj manipulaciji različitim usmjeravajućim
čimbenicima u primijenjenim zadatcima, iznimno veliku broju različitih mjernih
varijabli te neprovedenoj procjeni razlika u kognitivnoj složenosti između
zadataka u većem broju istraživanja. Teorijska važnost ovoga rada ogleda se prije
svega u isticanju potrebe za ustanovljenjem jasnih kriterija za oblikovanje pedagoških
zadataka različite složenosti koji će imati pozitivan učinak na sintaktičku
složenost i točnost pisane izvedbe u inome jeziku.
Keywords
Hrčak ID:
312672
URI
Publication date:
22.12.2023.
Visits: 840 *