Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.15291/ars.4353

Koncept prisutnosti umjetnika u suvremenoj umjetnosti: aspekti auratskog

Nadežda Elezović orcid id orcid.org/0000-0002-1008-5808 ; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci


Full text: croatian pdf 207 Kb

page 337-348

downloads: 277

cite


Abstract

Razmatrajući umjetnička djela performativne, ambijentalne i digitalne umjetnosti, u radu se uvodi termin „prisutnost umjetnika” s osvrtom na obnovu kontemplativnog pristupa u umjetnosti. Primjenom pojma „prisutnost umjetnika” proširuje se dosadašnja mogućnost tumačenja djela upotrebom svojeg tijela, ovdje kao iskaza vlastite prisutnosti, ontičke egzistencije i postojanja svojeg bića u svijetu u različitim okolnostima vremena. Fokus tumačenja preusmjerava se s iskustava body-artističke ili bihevioralne prakse prema reprezentaciji prisutnosti. Uočenoj ritualizaciji postupaka pridaje se auratsko svojstvo i razmatra posredstvom teorije o auri Waltera Benjamina. Slijedom aktualizacije u teorijama nakon modernizma, koncept aure prihvaća se kao složena spoznajno-estetska kategorija, a u poveznici s neoritualnom izvedbom djela primjenjuje na analizi slučajeva. Koncept prisutnosti umjetnice kao auratskog obilježja djela analizira se u performansima Marine Abramović, a u kratkim postcovid filmovima redatelja Davida Lyncha rekontekstualizacija auratskog u digitalnoj umjetnosti. Zaključno se raširenost koncepta podastire djelima Wolfganga Laiba, te Yvesa Kleina, Richarda Longa i Željka Jermana.

Keywords

prisutnost umjetnika u umjetnosti; auratska umjetnost; Marina Abramović; David Lynch; Wolfgang Laib; transformacijska funkcija umjetnosti

Hrčak ID:

312828

URI

https://hrcak.srce.hr/312828

Publication date:

30.12.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 972 *