Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.31823/d.31.4.4

Oblikovnica djelovanja pučkih učitelja u srijemskom dijelu Vojne krajine

Mirko Lukaš orcid id orcid.org/0000-0003-2725-3035 ; Faculty of Humanities and Social Sciences in Osijek, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Croatia
Dominik Hudolin orcid id orcid.org/0009-0002-9877-6044 ; Elementary School Stjepan Antolović Privlaka, Privlaka, Croatia


Full text: croatian pdf 227 Kb

page 549-570

downloads: 89

cite


Abstract

Na promatranom području zapadnoga Srijema i u posebnom povijesnom kontekstu nalazio se veliki dio Vojne krajine sa specifičnim društvenim uređenjem i militariziranim odgojno-obrazovnim sustavom. Odredbama o institucionaliziranju obrazovanja i sustavnom stjecanju znanja i na prostoru Vojne krajine dolazi do reformskih zahvata u tadašnje oblike organizacije školstva. U to se doba u javnosti promiču težnje o ciljanom i svrhovitom usvajanju znanja, vještina i navika učenika, kao i njihovih učitelja. Propisi koji reguliraju tadašnje školstvo donose odredbe o stručnim i dopunskim kompetencijama koje učitelji moraju posjedovati kako bi udovoljili zahtjevima graničarskih škola. Pojedine kompetencije nisu se u odgojno-obrazovnoj praksi promatranoga razdoblja uopće zamjećivale što u javnom diskursu rezultira izrazitim podcjenjivanjem učiteljskoga zanimanja. Stoga se ovim radom, analizom sadržaja povijesne literature i dokumentacije, donosi oblikovnica koja upućuje na nedostatke i naputke za poboljšanja navedene profesije u promatranom razdoblju. Navedenim spoznajama cilj je istaknuti pokušaje kojima se namjeravalo poboljšati tadašnje stanje i kvaliteta te iskazati pozitivni stavovi koji upućuju na moguće doprinose stvaranja modernijega školstva na tom prostoru.

Keywords

graničarsko područje; kompetencije; militarizacija; nadzor; oblikovanje; pedagoško osposobljavanje; pučke škole

Hrčak ID:

313585

URI

https://hrcak.srce.hr/313585

Publication date:

24.1.2024.

Article data in other languages: english

Visits: 207 *