Original scientific paper
https://doi.org/10.5673/sip.61.3.6
Spašavajući Crvenkapicu: Kvalitativno istraživanje roditeljske konstrukcije uloge za uključenost u obrazovanje djece
Zrinka Ristić Dedić
orcid.org/0000-0002-7520-2139
; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Boris Jokić
orcid.org/0000-0001-6640-9755
; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Abstract
U modelu Hoover-Dempseyja i suradnika (2005), roditeljska konstrukcija uloge za uključenost
u obrazovanje djece definira se kao socijalno konstruirana vjerovanja i očekivanja o tome
što bi roditelji trebali činiti u obrazovanju svoje djece. Kvalitativno istraživanje roditeljskih
konstrukcija uloge i čimbenika koji mogu oblikovati njihovo razumijevanje uloga provedeno
je u pet osnovnih škola u Zagrebu, Hrvatska. Podaci su prikupljeni pomoću 59 polustrukturiranih
razgovora s roditeljima djece u nižim i višim razredima osnovne škole. Za kodiranje i
analizu podataka korištena je refleksivna tematska analiza. Većina roditelja iskazivala je konstrukciju
aktivne uloge i imala snažan osjećaj osobne odgovornosti za obrazovne ishode i razvoj
djece. Roditeljska očekivanja o nužnim i prikladnim aktivnostima, pravima i odgovornostima
oblikovana su neposrednim i širim socijalnim kontekstom, uključujući školu, kao i doživljajem
razvojnih potreba djeteta. Roditelji konstruiraju uloge kroz procese socijalne komparacije s
drugim obiteljima iz socijalne mreže te kroz reflektiranje na temelju vlastitih sjećanja iz djetinjstva
i trenutnih iskustava s drugima povezanim sa školovanjem njihove djece. Identificirana su
tri modaliteta konstrukcije uloge koji oblikuju roditeljske odluke o vrsti i intenzitetu njihove
uključenosti: proaktivna podrška i pomoć, aktiviranje na zahtjev i aktivna kontrola.
Keywords
roditeljska konstrukcija uloge; roditeljska uključenost u obrazovanje djece; obrazovna postignuća; niži i viši razredi osnovne škole
Hrčak ID:
314507
URI
Publication date:
21.2.2024.
Visits: 1.244 *