Sestrinski glasnik, Vol. 29 No. 1, 2024.
Original scientific paper
https://doi.org/10.11608/sgnj.29.1.4
Uloga medicinske sestre u edukaciji djeteta oboljelog od astme
Renata Šoprun
orcid.org/0009-0007-4330-584X
; Poliklinika dr. Ivana Vučemilović, Kraljevićeva ul. 24, 10 000 Zagreb
Helena Munivrana Škvorc
orcid.org/0000-0003-4508-5530
; Dječja bolnica Srebrnjak, Srebrnjak 100, 10 000 Zagreb
*
Ivana Vučemilović
; Poliklinika dr. Ivana Vučemilović, Kraljevićeva ul. 24, 10 000 Zagreb
Ivana Jerković
orcid.org/0009-0008-6805-0019
; Dječja bolnica Srebrnjak, Srebrnjak 100, 10 000 Zagreb
Marko Škvorc
; Klinički bolnički centar Zagreb, KBC Rebro, Petrova 13, 10 000 Zagreb
* Corresponding author.
Abstract
Uvod: Astma je najčešća kronična bolest kod djece. Karakteriziraju je reverzibilna opstrukcija dišnih putova i povećana bronhalna hiperaktivnost koje su uzrokovane kroničnom upalom potaknutom čimbenicima iz okoliša. Glavni su simptomi sipnja, kašalj, otežano disanje i stezanje u prsima. U liječenju astme kod djece primjenjuju se međunarodno prihvaćene GINA smjernice. Astma se ne može izliječiti, ali se može kontrolirati. Kontrolom bolesti postiže se stanje u kojem dijete uz minimalnu terapiju nema simptome. Kad astma nije kontrolirana, dolazi do egzacerbacije i pojave simptoma koji mogu biti blagi do životno ugrožavajući. U liječenju se upotrebljavaju lijekovi koji kontroliraju upalu i/ili simptomatski lijekovi. Za postizanje kontrole bolesti važan je individualni pristup, redovite kontrole i edukacija. Medicinska sestra ima vrlo važnu ulogu u edukaciji djece koja se može provoditi individualno ili grupno u Astma školi.
Cilj: Cilj je ispitati razliku između individualnog i grupnog načina edukacije o astmi te razlike u usvojenom znanju prema dobi i spolu djece.
Rezultati: U istraživanju su sudjelovala 83 ispitanika u dobi od 5 do 18 godina oba spola koji boluju od astme. Podaci su prikupljeni ispunjavanjem ankete koja se sastoji od 20 pitanja. Istraživanje je provedeno prilikom kontrolnog pregleda djece u specijalističkoj pulmološkoj i alergološkoj ambulanti u Dječjoj bolnici Srebrnjak u Zagrebu. Dobiveni rezultati pokazuju da nema značajne razlike u kontroli bolesti astme prema spolu i dobi kad je primijenjena individualna i kad je primijenjena grupna edukacija.
Zaključak: Povećanjem broja edukacija, kao i suvremenijim pristupom edukaciji pomoću računalne tehnologije, putem online predavanja, radionica ili korištenjem tzv. ozbiljnih igara, mogla bi se povećati kvaliteta edukacije i interes za edukaciju o astmi.
Keywords
astma kod djece; Astma škola; edukacija; GINA smjernice; kontrola bolesti; simptomi
Hrčak ID:
316032
URI
Publication date:
15.4.2024.
Visits: 946 *