Acta Iadertina, Vol. 21 No. 1, 2024.
Original scientific paper
https://doi.org/10.15291/ai.4511
Povezanost sociodemografskih obilježja s eksternaliziranim poremećajima u ponašanju adolescenata
Tanja ZELENIKA
; The Faculty of Science and Education, University of Mostar, Mostar, Bosnia and Herzegovina
*
Tina VEKIĆ
; The Faculty of Science and Education, University of Mostar, Mostar, Bosnia and Herzegovina
*
Karolina TADIĆ-LESKO
orcid.org/0009-0004-0334-3364
; Center for Social Work Mostar, Mostar, Bosnia and Herzegovina
*
* Corresponding author.
Abstract
Cilj je ovog istraživanja ispitati pojavu eksternaliziranih poremećaja
u ponašanju adolescenata, uvažavajući sociodemografska obilježja ispitanika
(vrsta škole, dob, spol, cjelovitost obitelji, opći školski uspjeh i
odgojne mjere sprječavanja u prethodnoj školskoj godini).
U istraživanju su sudjelovala 1342 učenika prvih, drugih, trećih i četvrtih
razreda srednjih škola Hercegovačko-neretvanske županije. Izbor
odjeljenja učinjen je slučajno. Dob ispitanika kreće se od 15 do 18
godina, pri čemu je prosječna dob ispitanika M = 16,2 godine (SD =
1,16). Učenici najčešće ostvaruju vrlo dobar školski uspjeh (42,8 %) s
prosječnim uspjehom uzorka od 3,9 (SD = 0,86). Učenici su uglavnom
uzornog vladanja (89,3 %).
U svrhu prikupljanja podataka korišten je, uz prethodno odobrenje
autora, Upitnik procjene rizičnoga ponašanja adolescenata (Livazović,
2011), koji je modificiran (skraćen) u preliminarnom istraživanju
gdje se mjere eksternalizirani poremećaji u ponašanju (agresivnost,
uporaba psihoaktivnih sredstava, elektroničko zlostavljanje, rizično
spolno ponašanje, poremećaji u prehrani, apsentizam (markiranje) iz
škole).
Nalazi istraživanja pokazuju da eksternalizirane poremećaje u ponašanju
u najvećoj mjeri manifestiraju učenici strukovnih škola, učenici s nižim školskim uspjehom, mladići te učenici starijeg uzrasta, dok s
obzirom na cjelovitost obitelji nisu utvrđene statistički značajne razlike
ni na jednoj od analiziranih dimenzija, osim u dimenziji izraženosti
blagog devijantnog ponašanja, gdje učenici koji ne žive u cjelovitoj
obitelji očituju izraženije blago devijantno ponašanje, u odnosu na
učenike iz cjelovitih obitelji.
Keywords
eksternalizirani poremećaji u ponašanju; adolescenti; problemi u ponašanju; obiteljski faktori; školski uspjeh; prevencija
Hrčak ID:
319578
URI
Publication date:
22.7.2024.
Visits: 337 *