Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.31299/log.14.1.2

Rana razvojna odstupanja iz roditeljske perspektive

Klara Popčević orcid id orcid.org/0000-0002-2592-3210 ; Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Borongajska cesta 83f, 10000 Zagreb
Marija Magdalena Matković ; OŠ don Lovre Katića, Put Majdana 3, 21210 Solin
Jasmina Ivšac Pavliša ; Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Borongajska cesta 83f, 10000 Zagreb


Full text: croatian pdf 451 Kb

page 15-22

downloads: 0

cite


Abstract

Sve veća pozornost danas se pridaje različitim komunikacijskim, jezičnim i govornim poremećajima, no unatoč tome velik broj djece s navedenim poremećajima prekasno se prepoznaje. Važnost ranog otkrivanja poremećaja neposredno je povezana s pravodobnim uključivanjem u sustav rane intervencije i posljedično boljim razvojnim ishodima. U tome jednu od ključnih uloga imaju roditelji. Cilj je ovog rada dobiti uvid u perspektivu roditelja djece predškolske dobi o ranim znakovima komunikacijskih, jezičnih i govornih teškoća. U istraživanju je sudjelovalo 96 roditelja djece predškolske dobi, podijeljenih na skupinu roditelja
djece s komunikacijskim, jezičnim i govornim teškoćama, te skupinu roditelja djece tipičnog razvoja. Analiza upitnika, koji su roditelji ispunili, pokazuje da 84 % roditelja uočava rane znakove odstupanja u komunikaciji, jeziku i govoru radi kojih bi se obratili stručnjacima. Unatoč tome, velik se postotak roditelja oprečno izjašnjava da nisu sigurni kada se obratiti logopedu. Nije pronađena statistički značajna razlika u potencijalno poduzetim koracima kod uočenih znakova odstupanja između roditelja djece tipičnog razvoja i roditelja djece s teškoćama. Ohrabruje podatak da mali postotak roditelja smatra opravdanim uvriježena pogrješna stajališta o ranom razvoju. Ustanovljeno je da spol i stupanj obrazovanja roditelja ne utječu značajno na njihovu perspektivu, no utvrđena je povezanost između dobi roditelja i njihove perspektive - stariji roditelji imaju jasniju perspektivu o ranim znakovima odstupanja i poduzetim koracima. Rezultati daju jasne smjernice o djelovanju logopeda u sustavu rane intervencije.

Keywords

znakovi razvojnih odstupanja; roditeljska perspektiva; logopedi; svjesnost o razvojnim teškoćama; informiranje javnosti

Hrčak ID:

321018

URI

https://hrcak.srce.hr/321018

Publication date:

30.9.2024.

Article data in other languages: english

Visits: 0 *