Review article
https://doi.org/10.30754/vbh.67.3.1202
Zelene teme u umjetničkoj i diskurzivnoj praksi Galerije VN i Galerije Prozori
Gordana Kolanović Roško
orcid.org/0009-0008-9730-572X
; Knjižnice grada Zagreba
Olga Majcen Linn
orcid.org/0000-0002-6396-1533
; Knjižnice grada Zagreba
Petra Dolanjski Harni
; Knjižnice grada Zagreba
Abstract
Cilj. Cilj je istraživanja donijeti pregled umjetničkih ostvarenja, projekata, izložbi i publikacija sa zelenom tematikom unutar izlagačke prakse Galerije VN i Galerije Prozori, Knjižnica grada Zagreba, usporediti praksu dviju galerija s obzirom na zelene teme te razvidjeti promjene umjetničkog pristupa u odnosu prema prirodi.
Pristup/metodologija/dizajn. Provedeno je istraživanje i analiza pisanih dokume-nata i primarnih publikacija o Galeriji VN i Galeriji Prozori kako bi se utvrdila prisutnost zelenih tema u radovima izlaganima u tim dvjema galerijama. Također je provedena metoda prebrojavanja i na temelju nje analiza podataka. Komparativnom metodom uspoređene su prakse u dvjema galerijama.
Rezultati. Popisane su izložbe koje tematiziraju prirodu u posljednjih pedeset go-dina. Iz tih su izložbi izdvojene one koje se ekološki odnose spram prirode. Utvrđeno je razdoblje promjene narativa iz nepolitičkog i deskriptivnog prema ekološki angažiranom. Kroz analizu slučaja opaženi su različiti pristupi ekološkim temama i izdvojeni su ključni pristupi: kritički, konstruktivni, fantastični, ironijski i apokaliptični. Utvrđeno je koliko je od navedenih sadržaja koji propituju temu ekologije transponirano u nove formate i na nove transmedijalne platforme.
Ograničenja. Korišteni podacinastali su na temelju opsežne arhive pisanih i objavljenih dokumenata, no ne uključuju izložbe o kojima ne postoji pisani trag. Pored toga trenutačno nije dostupna cjelokupna arhiva Galerije Prozori koja bi uključivala dokumentaciju radova nastalih od njezinog osnutka 1978. godine, pa je za Galeriju Prozori obuhvaćeno razdoblje od 2009. godine, otkad je dostupna cjelovita dokumentacija izložbi.
Praktična primjena. Unutar praktične primjene izdvajamo ponuđene smjernice za niz održanih radionica koje su u primjeni reflektirale napomenutu semantičku heterogenost obiju galerija. Na radionicama se na konkretan način radilo na osvješćivanju važnosti recikliranja, ponovne uporabe zapostavljenih materijala (poput voska) te važnosti kontakta s prirodnim elementima njihovih lokaliteta. Radionice su bile praktične namjene te su podigle kvalitetu bivanja i povezanosti u lokalnim zajednicama unutar kojih funkcioniraju galerijski prostori.
Društveni značaj. Rad naglašava važnost ekološke svijesti i bavljenja ekološkim problemima kroz umjetnost. Kao naglašeni aspekt društvenog značaja prikazana je transformacija knjižnica i galerija u urbane lokalne centre kulture koji aktivno podržavaju ekološke inicijative. Knjižnice i galerije postaju sjecišta novih, kreativno inovativnih narativa i tranzicijskih zona učenja. Veliki je značaj umjetnosti kao sredstva promicanja ekološke svijesti i suočavanja s potrebama dalekosežnih promjena. Stoga rad predstavlja vrijedan doprinos jačanju društvenog kapitala, kao i promociji alternativnih vizija u pristupu ekološkim izazovima suvremenog društva.
Originalnost/vrijednost. Istraživanje daje novo znanje o zelenim temama unutar galerijskih praksi knjižnica s naglaskom na aktivistički pristup u protekla dva desetljeća izlaganja. Također se radi o prvom radu koji komparativno pristupa dvama etabliranim izložbenim i umjetničkim prostorima Knjižnica grada Zagreba.
Keywords
ekologija; Galerija Prozori; Galerija VN; priroda; tehnologija
Hrčak ID:
323797
URI
Publication date:
15.12.2024.
Visits: 0 *