Skip to the main content

Original scientific paper

RAZVOJ DJEČJIH POJMOVA (ZNAČENJA RIJEČI) I NASTAVNA KOMUNIKACIJA

Lucija Puljak ; PUČIŠĆA Primary School


Full text: croatian pdf 540 Kb

page 18-28

downloads: 5.755

cite

Full text: english pdf 587 Kb

page 102-113

downloads: 1.752

cite


Abstract

Djeca i odrasli ne misle na isti način. Misli se najpotpunije iskazuju jezikom (govorom), a jedinica govornoga mišljenja je pojam (značenje iskazano riječju). Razlike između dječjega jezika i jezika odraslih, zrelih govornika mogu se utvrditi ispitivanjem značenjskoga polja pojedinih riječi. Naime, odrasli i djeca služe se riječima čiji je zvuk jednak, a značenje različito. Zbog toga su među njima česti nesporazumi koje je izvan nastavne komunikacije teško zamijetiti. Specifi čnost jezičnoga usvajanja uzrok je pojavi da riječ istoga zvuka različitim pojedincima ima različito značenje. Djeca ovladavaju jezikom preuzimajući riječi od odraslih u određenim komunikacijskim situacijama. Komunikacijsko iskustvo, odnosno stvarni kontekst u kojemu je dijete upoznalo neku riječ, presudno je za stvaranje značenja riječi. Značenje je određeno podsvjesnim asocijativnim vezama između zvuka riječi i mentalnoga sadržaja koji je oblikovan s obzirom na recipijentovo iskustvo stečeno u neposrednom okružju. Umnažanjem iskustva umnažaju se navedene asocijativne veze i širi značenjsko polje riječi, što postupno dovodi do stvaranja zreloga pojma. Tek kada je pojam oblikovan u svijesti pojedinaca, možemo biti sigurni da neka riječ približno isto znači različitim govornicima.
U ovom je radu na primjeru jedne riječi prikazan put razvoja značenja, od jednokrakoga kompleksa do zreloga pojma.

Keywords

značenje riječi; pojam; kompleks; pretpojam; kompleksno mišljenje; pojmovno mišljenje

Hrčak ID:

31455

URI

https://hrcak.srce.hr/31455

Publication date:

17.7.2008.

Article data in other languages: english

Visits: 10.302 *