Preliminary communication
OGRANIČAVANJE SLOBODA I PRAVA ČOVJEKA I GRAĐANINA U IZVANREDNIM STANJIMA
Jasna Omejec
; Faculty of Law, Zagreb
Abstract
Vladavina prava u izvanrednim se stanjima privremeno suspendira
radi sigurnosti javnog poretka i samog načela zakonitosti.
U Hrvatskoj i u mnogim drugim zemljama nadležnost koju u
takvim stanjima dobiva egzekutiva ustavnopravno je uređena. Izvanredno
stanje u Republici Hrvatskoj traje posljednje četiri godine.
Sukladno Ustavu, u izvanrednim stanjima predsjednik Republike
ima pravo donositi uredbe sa zakonskom snagom (Notverordnungen)
i poduzimati izvanredne mjere. On se može služiti
tim ovlastima za vrijeme ratnog stanja, neposredne ugroženosti
neovisnosti i jedinstvenosti Republike, odnosno u situaciji kada
su tijela državne vlasti onemogućena da redovito obavljaju svoje
ustavne dužnosti. Za vrijeme trajanja takvih stanja, pravo na suspendiranje
vladavine prava dano je predsjedniku Republike neposredno
na temelju Ustava. Istodobno, parlament - ili predsjednik
Republike, ako se parlament ne može sastati - ima iznimno
ovlaštenje ograničavanja Ustavom zajamčenih osobnih sloboda i
prava čovjeka i građanina. Autor uspoređuje uređenje izvanrednih
stanja u hrvatskom ustavnopravnom poretku s francuskim,
španjolskim i portugalskim ustavnopravnim normama o izvanrednim
stanjima. Sukladno tome, autor pokušava odgovoriti na sljedeća
pitanja: je li ono što čini predsjednik Republike Hrvatske
nužno, i ne više nego nužno, da bi se sačuvao ili zaštitio javni
poredak u izvanrednom stanju? Čineći to, poduzima li on sve uobičajene
mjere stručnosti i pozornosti, koje onemogućavaju da se
napravi veća šteta od one koja bi se razumnim mjerama trebala
spriječiti?
Keywords
Hrčak ID:
32147
URI
Publication date:
1.3.1996.
Visits: 2.831 *