Kinesiology, Vol. 41 No. 1., 2009.
Original scientific paper
Profili dominirajućih strana tijela u tjelesnom odgoju
Deborah Stevens-Smith
; Eugene T. Moore School of Education, College of Health, Education & Human Development, Clemson University, Clemson
Abstract
Uvod
Ovo istraživanje proučavalo je osnovne profile dominacije za nastavnike tjelesne i zdravstvene kulture u SAD-u. Faktori koji su bili proučavani uključivali su godine, spol, regiju SAD-a te godine nastavničkog iskustva u svrhu utvrđivanja njihove korelacije sa selekcijom dominacije. Istraživačka pitanja koja su vodila ovo istraživanje bila su: 1) koje su to primarne pogodnosti dominacije kod nastavnika TZK i ostalih srodnih zanimanja testiranih u ovom istraživanju; 2) koji faktori utječu na dominantne preferencije i 3) u sklopu dominantnih preferencija, koje su prednosti i nedostaci očigledni koje bi mogli utjecati na pedagoške spoznaje.
Metode
Istraživanje je provedeno na 698 ispitanika, nastavnika TZK, starosti od 19 do 64 godine, iz 48 američkih saveznih država sa nastavničkim iskustvom od 0 do 40 godina. Osnovni deskriptivni parametri izračunati su pomoću statističkog paketa SPSS. Za analizu podataka koji su se odnosili na dob, spol, nastavničko iskustvo i prebivalište koristili su se χ2 test i cross tab analiza. Profili dominacije bili su prikupljeni na prigodnom uzorku učitelja i studenata kineziološke edukacije i srodnih područja putem on-line upitnika u razdoblju od 6 godina. Upitnik je omogućio ispitanicima provedbu auto-procjene njihovog profila dominacije u području dominacije mozga, oka, uha, ruke i noge. Svaki je ispitanik bio zamoljen da odredi je li dominantno osjetilo, odnosno organ (mozak, oko, uho, ruka ili noga) bio primarno desne ili lijeve dominacije, odnosno neodređen.
Rezultati
Istraživanje je provedeno na 698 ispitanika od kojih su 65,8% bile žene, a 34,2% muškarci. Ispitanici su za potrebe analize podataka bili raspoređeni u grupe po starosti, spolu, prebivalištu (savezna država) te godinama iskustva. U cross tab analizi dominacije mozga sa godinama i prebivalištem nisu pronađene statistički značajne razlike. Statističke razlike bile su zabilježene kod analize korelacija između određivanja dominacije lijeve ili desne hemisfere mozga sa brojem godina nastavničkog iskustva.
Ukupni profil ispitanika nastavnika TZK pokazao je da je uzorak odredio jednaki omjer u dominaciji pojedinih hemisfera mozga te sa preferencijama u desnom oku (65,6%), desnom uhu (60,7%), desnoj ruci (89,8%) i desnoj nozi (82,3%). U određivanju dominacije pojedine strane mozga ispitanici su bili gotovo izjednačeno podijeljeni (lijeva strana mozga 50,7% te desna strana mozga 49,3%), ali su ostale preferencije bile pretežno desne dominacije. Cross tab analiza pokazala je da se veći postotak muških ispitanika odredio kao osoba kojoj je lijeva strana mozga dominantna (55%) u odnosu one s dominantnom desnom stranom mozga (45%) te da su se ženske ispitanice vrlo izjednačeno podijelile prema dominaciji hemisfera (50,9% dominacija desne hemisfere naspram 49,1% dominacije lijeva hemisfere mozga). Na svim razinama nastavničkog iskustva većina je ispitanika bila opredijeljena za dominaciju desnog oka i desne noge. Dobivena je statistička značajnost (p<.001) između godina nastavničkog iskustva i dominacije uha.
Hannaford (1997) je predstavio 32 različita profila dominacije koja otkrivaju preferencije u procesuiranju informacija u procesu učenja. Kros-lateralna dominacija bila je uočena kod 20,2% ispitanika u uzorku u kojem je 92% ispitanika bilo određeno kao osobe sa dominacijom lijeve hemisfere i 8% sa dominacijom desne hemisfere. Homolateralna dominacija bila je uočena kod 20,5% ispitanika u uzorku u kojem je 9% ispitanika imalo dominantnu lijevu hemisferu i 91% dominantnu desnu hemisferu. Miješana dominacija profila mozga primijećena je kod 59,3% ispitanika te kod velikog postotka osoba koje imaju poteškoće u učenju.
Diskusija i zaključak
Cilj ovog istraživanja bilo je utvrđivanje primarnih profila dominacije i preferencija nastavnika TZK i osoba u sličnim područjima, faktorima koji utječu na te preferencije te kako te spoznaje mogu utjecati na pedagoški proces učenja u nastavi tjelesne i zdravstvene kulture. Konstruktivna teorija učenja navodi da ono što se događa u našim sadašnjim edukacijskim sustavima nije najbolje za sve učenike. Tradicionalni stilovi učenja ne moraju povećavati učenje, ali korištenje stilova dominantnih preferencija i učenja može doprijeti do svih učenika.
Vrlo je važno razmatrati kako pojedinac procesuira informaciju u svom mozgu. Procesuiranje u mozgu utječe na sve ostale preferencije i stilove pojedine osobe. Ispitanici su u ovom istraživanju pokazali izjednačenost u dominaciji lijeve i desne hemisfere mozga. Istraživanja pokazuju da većina učenika u osnovnim školama imaju dominantu desnu hemisferu, dok je većina učitelja sa dominantnom lijevom hemisferom mozga (Dunn i Dunn, 1992; Dunn, 1993; Dunn, Dunn i Perrin, 1994).
U ovom uzorku ispitanika profili dominacije za oko, uho, ruku i nogu su dominantno desni. Kao grupa, nastavnici TZK su vrlo logički nastrojeni, orijentirani detaljima, verbalni, vizualni i osobe s racionalnim i koordiniranim kretnjama. Naš sustav edukacije favorizira učitelje (i studente/učenike) koji informacije procesuiraju linearnim putem, ali osobe koje tako procesuiraju informacije predstavljaju tek 15% testirane populacije (Hannaford, 1993). Ti pojedinci vjerojatno imaju visoko samopouzdanje i manje su podložni stresu budući da su školske zadaće postavljene upravo prema njihovim mogućnostima procesuiranja. Sa manje dodatnog stresa ti učitelji mogu puno lakše doprijeti i brinuti se o svim tipovima učenika, neovisno o dominaciji preferencija.
Rezultati ovog istraživanja pokazuju da muškarci u većem postotku imaju dominaciju lijeve hemisfere mozga, dok je kod žena dominacija hemisfera vrlo ujednačena. Aktivnosti koje se provode na velikim otvorenim prostorima preferiraju osobe sa dominantnom desnom hemisferom mozga budući da je vrlo dobro dokumentirano da je desna strana mozga superiornija za prostorno procesuiranje. Nastavničko iskustvo u ovom uzorku ispitanika utjecalo je na promjene u dominaciji strane i uha i mozga. Dominacija desnog uha bila je zabilježena kod dvostruko više učitelja u prvih deset godina predavanja, ali se uravnotežila kod učitelja koji su imali veći radni staž. Učitelji koji su imali više nastavničkog iskustva bili su skloniji biti s dominantnom lijevom stranom mozga, dok su oni sa manjim nastavničkim iskustvom bili uglavnom osobe s dominantnom desnom hemisferom mozga. Veće iskustvo pokazalo je veće tendiranje prema dominaciji lijeve hemisfere mozga. Naše (američke) škole postavljene su tako da vrednuju pojedince koji imaju razvijeniju logičku komponentu razmišljanja. Učitelji koji su testirani u ovom istraživanju započeli su svoje karijere sa preferencijama desne hemisfere mozga, ali su s vremenom promijenili i prilagodili izbor dominacije kako bi učinkovitije funkcionirali. Ta promjena u izboru dominacije mogla bi predstavljati proces naučene kompenzacije. Iskusniji učitelji prilagođuju se sustavu koji je u SAD-u više kognitivno orijentiran (dominacija lijeve hemisfere mozga). Kako god, potrebna su buduća istraživanja u ovom području koja bi potvrdila ovakve zaključke.
Kada je cjelokupan profil učitelja TZK bio predstavljen po kategorijama dominacije dobio se vrlo jasan uvid u prednosti i mane nastavnika TZK, ispitanika u ovom istraživanju. Približno 20% ispitanika prikazalo je kros-lateralan profil i 20% ispitanika imalo je homo-lateralan profil. 59% ispitanika imalo je miješani profil dominacije. Kros lateralna grupa ispitanika dobro se nosi sa situacijom u zemlji vezanom uz procese i stilove učenja, budući da se njihove preferencije uklapaju u edukacijski sustav sa dominacijom logičkih procesa učenja i obrazovanja.
Ljudi ne mogu promijeniti svoje preferencije dominacije, ali mogu kompenzirati neke preferencije do određenog nivoa. Utvrđivanje svoje i preferencije dominacije drugih ljudi može nam pomoći da razumijemo područja prednosti i mana u obrazovnom okruženju. Kada te preferencije budu definirane, učitelji će imati bolje razumijevanje o tome kako doprijeti do učenika i kako unaprijediti obrazovni proces.
Keywords
Hrčak ID:
38544
URI
Publication date:
30.6.2009.
Visits: 4.525 *