Original scientific paper
Razvoj propisa o dopuštenim emisijama štetnih tvari iz motora s unutarnjim izgaranjem
Goran Šagi
orcid.org/0000-0003-2970-7897
; University of Zagreb, Faculty of Mechanical Engineering and Naval Architecture
Rudolf Tomić
; University of Zagreb, Faculty of Mechanical Engineering and Naval Architecture
Petar Ilinčić
orcid.org/0000-0003-4354-6188
; University of Zagreb, Faculty of Mechanical Engineering and Naval Architecture
Abstract
U radu je opisan razvoj propisa o dopuštenim emisijama štetnih tvari iz motora s unutarnjim izgaranjem u Europi u razdoblju od 1970. godine do danas, s osvrtom na njihov razvoj u budućnosti. Osim na zakonski ograničene emisije štetnih tvari, dan je osvrt i na zahtjeve na gorivo potrebne za ispunjavanje propisa Euro 5 i 6 kao i na emisiju CO2, plina koji nije zakonski ograničen, ali je staklenički plin na kojeg se odnosi sporazum iz Kyota.
Znatan napredak u smanjenju emisija štetnih tvari postignut je kontinuiranim poboljšavanjem tehnika pročišćavanja ispušnih plinova i uporabom sve kvalitetnijih goriva. Pritom treba naglasiti da se kvalitete goriva koje zahtijeva Svjetska povelja o gorivu Worldwide Fuel Charter - WWFC, koja predstavlja želje proizvođača motora, razlikuju od kvalitete goriva koju zahtijevaju propisi EU. Razvoj budućih propisa o emisiji i zahtjeva za kvalitetom goriva predstavlja isprepletene želje i mogućnosti proizvođača motora i vozila, proizvođača goriva, politike i zakonodavstva te pritiska „zelenih“. Posebnu težinu za donositelje zakonskih propisa u EU ima činjenica da je EU ovisna o uvozu goriva i svojevrsni je lider na području primjene alternativnih goriva i donošenja novih strožih propisa vezanih za emisije štetnih tvari.
Keywords
ispušna emisija motora; zakonodavstvo zaštite okoliša; gledište dosadašnjeg i budućeg razvoja; Europa i svijet
Hrčak ID:
40834
URI
Publication date:
30.6.2009.
Visits: 8.033 *