Review article
Promjene na tržištu motornih goriva
Fedor Reščec
; grad. mech. eng.
Abstract
Desecima godina prošlog vijeka promjene u proizvodnji i karakteristikama goriva događale su se gotovo samo s motornim benzinima. Tražilo se da benzin ima sve viši oktanski broj, ali se istovremeno ograničavala uporaba olovnog aditiva koji povisuje oktanski broj. U rafinerije su uvedeni novi tehnološki procesi i nabavljani novi - i to organski aditivi. Zbog toga su benzini imali skuplju proizvodnju od dizelskog goriva, a slijedom toga i više prodajne cijene. Jeftinije dizelsko gorivo i bolji učinak dizelskih motora poticali su razvoj vozila s tim motorima, pa i njihovu sve bolju prodaju.
Prva europska norma za motorna goriva stupila je na snagu početkom 1989., a otad u razmacima od nekoliko godina donose se nove norme za dizelska goriva i motorne benzine. Novi zahtjevi su oštriji prema dizelskim gorivima, jer njihove komponente imaju znatno veći sadržaj sumpora, pa zato proizvodnja tog goriva više poskupljuje.
Dok je u devedesetim godinama motorni benzin još primjetno skuplji od dizelskog goriva, tijekom sadašnjeg desetljeća razlika cijena se smanjuje. Sredinom ovog desetljeća dizelsko gorivo postaje skuplje od motornog benzina na europskom tržištu i u većini europskih zemalja. Dva su razloga tomu: veći troškovi proizvodnje dizelskog goriva i prebrzi rast potrošnje dizela u odnosu na benzin, pa je narušen odnos potražnje dizelskog goriva s mogućnostima njegove proizvodnje. Kod nas se promjena odnosa cijena dogodila nekoliko godina kasnije, jer je porezno opterećenje motornih benzina osjetno veće nego za dizelsko gorivo, što treba ispraviti. Malim povećanjem trošarine za dizelsko gorivo u većoj mjeri uravnotežila bi se potrošnja benzina i dizelskog goriva, a istovremeno bi se kod povećanja trošarine za eurodizel za samo 40 lipa po litri povećao godišnji prihod državnog proračuna čak za više od pola milijarde kuna.
U slučaju kada se u državi cijene motornih goriva administrativno ograničuju, kao sada kod nas, poremećaji na tržištu moraju se povremeno makar djelomično administrativno i ublažavati, da bi se uvjeti približili odnosima na slobodnom tržištu. Izmjenama odnosa visine pojedinih davanja (prvenstveno trošarina) iz maloprodajne cijene pojedinih goriva mora se obnoviti ravnoteža na tržištu.
Ispravljanje pogrješnih odnosa potražnje s mogućnostima proizvodnje raznih vrsta motornih goriva trajat će nekoliko godina, jer treba ijeniti sastav voznog parka osobnih vozila u našoj zemlji, pa je stoga veliki propust što spomenuti problemi nisu na vrijeme uočeni i nisu nađena odgovarajuća rješenja. Odluke treba odmah donijeti i djelotvorno ih primijeniti.
Keywords
motorno gorivo; motorni benzin; dizelsko gorivo; tržište; cijene; trošarine
Hrčak ID:
43015
URI
Publication date:
30.10.2009.
Visits: 7.103 *