Skip to the main content

Original scientific paper

OD ŽENSKOG K MUŠKOM - OD MUŠKOG K ŽENSKOM: "TREĆI SPOL" U GLAZBENOM ŽIVOTU ROMA NA KOSOVU

Svanibor Pettan ; Institute of Ethnology and folklore research, Zagreb


Full text: croatian pdf 56 Kb

page 311-324

downloads: 412

cite

Full text: english pdf 579 Kb

page 324-324

downloads: 1.413

cite


Abstract

Kao što mnogi radovi slavljenice Dunje Rihtman-Auguštin upućuju na nove tematske sklopove, tako i ovaj tekst upućuje na istraživanje umnogome zapostavljene uloge glazbenika koji na poseban način povezuju ženske i muške glazbene i kulturne sfere. Štoviše, romski glazbenici, o kojima je u članku riječ, uspjeli su upravo zahvaljujući tom povezivanju kreirati moderni glazbeni žanr talava, koji u ranim 1990-ima predstavlja najizrazitiju odrednicu specifičnoga glazbenog identiteta Roma na Kosovu. Kao navodni homoseksualci, ovi su glazbenici, za razliku od drugih muškaraca, pristupili ženskome glazbenom repertoaru i načinu izvođenja, te su, usvajajući i mijenjajući značajke ženskog izraza, ostvarili novu kakvoću, što su je potom prihvatili i muški glazbenici koje općinstvo ne povezuje s homoseksualnošću. Raznovrsnost ženskog izraza (pjevanje dviju pjevačica uz okvirne bubnjeve - defove) reducirana je prilikom prenošenja u novi medij (pjevanje muškog solista uz ozvučeni ansambl), ističući u prvi plan improvizirani tekst i plesni ritam. Nasuprot stanovitoj profesionalnoj rezerviranosti muškaraca, napose instrumentalista, prema ovom žanru, žene su ga zdušno prihvatile, te talava doživljavaju kao potvrdu prelaska "njihove" glazbe iz privatne u javnu sferu.

Keywords

Hrčak ID:

45099

URI

https://hrcak.srce.hr/45099

Publication date:

19.12.1996.

Article data in other languages: english

Visits: 2.531 *