Original scientific paper
ODNOS IZMEĐU POPULARNOSTI I PRIJATELJSTVA
Sanja Simel
; Pedagogije i Hrvatskoga jezika i književnosti, Filozofski fakulet Osijek
Ivona Špoljarić
; Odjel za biologiju Sveučiliša J. J. Strossmayera u Osijeku
Vesna Buljubašić Kuzmanović
; Filozofski fakultet Osijek
Abstract
Ovaj se rad bavi vršnjačkim kontekstom razvoja učenika dviju osječkih osnovnih
škola s posebnim naglaskom na popularnost i prijateljstvo kao dvije najznačajnije dimenzije
vršnjačkih odnosa. Cilj je bio ispitati što učenici očekuju od najboljeg prijatelja/prijateljice i
koliko se navedena očekivanja ostvaruju u školskom kontekstu, među vršnjacima, te koliko
se odrastanjem ta očekivanja mijenjaju, uvažavajući dob i spol djeteta. Ispitivanjem je
obuhvaćeno 278 učenika od trećeg do osmog razreda. Dobiveni su rezultati prikazani
kvantitativno i kvalitativno, rangirani prema pet najznačajnijih odrednica prijateljstva te
njihovim implikacijama na prijateljstva u razrednom/školskom okružju, a značajnost razlika u
odgovorima između djevojčica i dječaka ispitana je hi kvadrat testom. Rezultati su pokazali
da su popularnost i prijateljstvo dvije različite forme socijalnog iskustva koje su konceptualno
i empirijski povezane. Iskrenost se i povjerenje pokazuju kao poveznice prijateljstava i
popularnosti (prihvaćenosti) kod starijih učenika, a kod mlađih dobrota, pomoć i iskrenost.
Odrastanjem djeteta simetrični reciprocitet tih odnosa se mijenja, obzirom na dob i spol, u
kojima se sve više prepoznaju potrebe i želje kao ravnoteža između bliskosti i individualnosti.
Keywords
škola; vršnjački odnosi; popularnost; prijateljstvo
Hrčak ID:
53988
URI
Publication date:
7.6.2010.
Visits: 8.118 *