Skip to the main content

Original scientific paper

Američki kapitalizam u inozemstvu: kultura i novac u filmu Billyja Wildera One, Two, Three

Borislav Knežević ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: english pdf 4.698 Kb

page 183-202

downloads: 1.377

cite


Abstract

Netom prije početka podizanja berlinskog zida, Billy Wilder je započeo u Berlinu
snimanje filma naslovljenog One, Two, Three, s Jamesom Cagneyem u ulozi direktora
podružnice jedne multinacionalne kompanije. Film sadrži interesantan diskurs o
promjenama u kulturi u Sjedinjenim Državama ali i diljem svijeta početkom šezdesetih
godina prošlog stoljeća, odnosno usred razdoblja hladnog rata, te na početku nove faze
u razvoju američkog kapitalizma koja je nastupila s njegovom transnacionalizacijom.
Iako film nije osobito dobro sačinjen kao umjetničko djelo, njegovo žustro dramatiziranje
cijelog niza suvremenih trendova u kulturi osobito je zanimljivo zbog tematiziranja sve
veće sposobnosti kapitala u oblikovanju kulturne proizvodnje. Ovaj esej zamišljen je
kao pomna analiza Wilderovog filma s posebnim naglaskom na njegovo prikazivanje
američke kulture i transnacionalnog kapitalizma u nastajanju. Esej također uključuje i
analizu žanrovskog podteksta u filmu, odnosno parodijskog načina na koji film rabi ono
što je Stanley Cavell nazvao komedijom obnove vjenčanja (comedy of remarriage).

Keywords

američki film; kultura; kapitalizam; žanr

Hrčak ID:

61575

URI

https://hrcak.srce.hr/61575

Publication date:

15.4.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 2.252 *