Skip to the main content

Professional paper

PROVOĐENJE SLOBODNOG VREMENA I UKLJUČENOST UČENIKA U IZVANNASTAVNE AKTIVNOSTI UNUTAR ŠKOLE

Jasenka Martinčević orcid id orcid.org/0000-0002-9075-7423 ; III. osnovna škola, Varaždin, Hrvatska


Full text: croatian pdf 285 Kb

page 29-34

downloads: 7.946

cite


Abstract

Izvannastavne aktivnosti u osnovnoj školi čine vrlo značajan dio odgojnoobrazovnog rada. To je segment djelovanja osnovne škole u kojem je lakše doprijeti do učenika, u kojem mogu u velikoj mjeri mogu doći do izražaja sve učiteljeve kompetencije.
Izvannastavne su aktivnosti dio školske prakse bez brojčanih ocjena, područje su slobodnog i samostalnog odabira. Njihovo sadržajno bogatstvo te prilagođenost potrebama i željama konkretne školske ustanove pruža mogućnost individualnog razvoja svakog djeteta.
Generalno gledajući, obvezni je dio školskog programa strogo strukturiran i definiran, a izvannastavne aktivnosti čine slobodniji i fleksibilniji okvir školskog djelovanja. Dakle, to je prostor slobodnog odabira učenika. Učenici zapravo jedan dio svog slobodnog vremena
posvećuju aktivnostima koje se organiziraju u školi. To je ključna činjenica kojoj trebamo posvetiti punu pozornost. Slobodno je vrijeme prostor slobode, vrijeme izvan profesionalnih, obiteljskih i društvenih obveza pojedinca, u kojem osoba sama odabire hoće li svoje slobodno vrijeme iskoristiti za razvoj svojih potencijala. Hoće li to ona doista i učiniti ovisi upravo o tome je li na nju bio usmjeren određeni odgojni utjecaj u kritičnom razdoblju njezinoga
odrastanja. Upravo u tome jest veliki značaj škole, jer škola ima mogućnost, priliku i zadaću sustavno odgojno utjecati u svim segmentima, pa tako i u segmentu odgoja za slobodno
vrijeme. Sadržaji izvannastavnih aktivnosti trebaju biti prilagođeni tako da se kroz njihovu realizaciju lako može doći do toga cilja. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi kako učenici
šestih i sedmih razreda osnovne škole provode slobodno vrijeme s obzirom na to jesu li djevojčice ili dječaci, s obzirom na njihov školski uspjeh, uključenost u izvannastavne i izvanškolske aktivnosti i s obzirom na to jesu li jedino dijete u obitelji. U tom smislu
postavljene su i hipoteze istraživanja. Istraživanje je provedeno u ožujku 2010. godine. Učenicima je ponuđeno sedamnaest aktivnosti provođenja slobodnog vremena, kraj kojih su označavali učestalost bavljenja svakom od njih. Osim toga, učenici su procjenjivali kvalitetu
rada pojedinih izvannastavnih aktivnosti. Sudjelovalo je 123 učenika. Dobiveni rezultati kazuju da bi se ponuda izvannastavnih aktivnosti u osnovnoj školi trebala promijeniti, da bi postala podjednako zanimljiva većem dijelu učenika. Utvrđene su statistički značajne razlike, kako kod procjene određenih izvannastavnih aktivnosti, tako i kod načina provođenja slobodnog vremena s obzirom na određene karakteristike ispitanika. Rezultati bi mogli poslužiti kao temelj za promišljanje o eventualnim promjenama izvannastavnih aktivnosti u
osnovnoj školi.

Keywords

izvannastavne aktivnosti; škola; slobodno vrijeme; odgojni utjecaj

Hrčak ID:

63267

URI

https://hrcak.srce.hr/63267

Publication date:

6.12.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 13.051 *