Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.5559/di.20.1.10

VJEŠTINA ČITANJA U RANOJ ADOLESCENCIJI: PROFILI UČENIKA

Barbara Rončević Zubković orcid id orcid.org/0000-0002-0276-8326 ; Faculty of Arts and Sciences, Rijeka


Full text: croatian pdf 268 Kb

page 189-210

downloads: 1.862

cite


Abstract

Cilj je ovog istraživanja bio ustanoviti mogu li se prepoznati
homogene skupine, odnosno profili učenika s obzirom na
uspješnost razumijevanja i brzinu čitanja, razvijenost
rječnika, raspon kratkoročnoga i radnoga pamćenja te
uspješnost primjene strategija čitanja. U istraživanju je
sudjelovalo 186 učenika sedmih razreda (98 dječaka i 88
djevojčica). Ispitivalo se razumijevanje triju kraćih tekstova i
mjerila se brzina čitanja jednog od njih. Učenici su rješavali i
test rječnika, upitnik strategijskoga čitanja, zadatke
kratkoročnoga i radnoga pamćenja te se ispitivala uspješnost
prepoznavanja fokusnih riječi u rečenici i nepodudarnih
rečenica u tekstu. Klasterskom analizom jasno su se izdvojila
četiri profila učenika. Prvi klaster čine loši čitači koji na svim
zadacima postižu ispodprosječne rezultate. Četvrti klaster
čine dobri čitači koji postižu iznadprosječne rezultate na svim
varijablama, osim u brzini čitanja, koja je prosječna. Drugi i
treći klaster čine učenici s prosječnim razumijevanjem,
brzinom čitanja i rječnikom te prosječnom uspješnošću
prepoznavanja fokusnih riječi i nepodudarnih rečenica.
Učenici iz drugoga klastera imaju značajno manji raspon
kratkoročnoga i radnoga pamćenja od učenika iz trećega
klastera, ali izvještavaju da češće od njih rabe strategije
čitanja. Rezultati idu u prilog teorijama koje naglašavaju
važnost upotrebe kompenzacijskih strategija, kojima se
mogu nadvladati ograničenja u rasponu radnoga pamćenja
(Walczyk i sur., 2001.; 2007.).

Keywords

čitanje; razumijevanje; strategije; radno pamćenje

Hrčak ID:

65358

URI

https://hrcak.srce.hr/65358

Publication date:

17.3.2011.

Article data in other languages: english german

Visits: 3.675 *