Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Kako čitamo tuđe umove: odnos teorije teorije i simulacijske teorije

Anna Kocsis orcid id orcid.org/0000-0001-8744-5392 ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 516 Kb

str. 53-84

preuzimanja: 2.725

citiraj


Sažetak

Suvremeno istraživanje teorije uma obilježeno je dvama dominantnim pristupima. Teorija teorije (TT) tvrdi kako je čitanje tuđih umova proces zaključivanja s obzirom na prethodno formulirane generalizacije nalik znanstvenim hipotezama. S druge strane, zastupnici simulacijske teorije (ST) zastupaju mišljenje kako se teorija uma oslanja na svojevrsno zrcaljenje ili simuliranje tuđih mentalnih stanja. Simuliranjem mentalnih stanja drugih se postavljamo u njihovu poziciju, tj. u njihove „mentalne cipele“. Pretpostavka o međusobnoj isključivosti TT-a i ST-a je u velikoj mjeri usmjeravala empirijska istraživanja, no pokazala se neodrživom. Odbacivanjem pretpostavke o međusobnoj isključivosti TT-a i ST-a, pažnja je usmjerena na odnos teorijskih i simulacijskih procesa pri teoriji uma. Za vrstu procesa koji će se odvijati, od velike su važnosti kontekst ili situacija u kojoj se događa proces te vrsta pripisivanog stanja. Uvriježena je podjela TT-a i ST-a s obzirom na pripisivanje kognitivnih i afektivnih mentalnih stanja. Moguće je tvrditi kako je afektivno mentalno stanje subjekta teorije uma, koje zanemaruju i TT i ST, ključan faktor u određenju vrste procesa koji će se odvijati.

Ključne riječi

Afektivno mentalno stanje; kognitivno mentalno stanje; kontekst; simulacijska teorija (ST); teorija teorije (TT); zrcalni neuroni

Hrčak ID:

120420

URI

https://hrcak.srce.hr/120420

Datum izdavanja:

28.4.2014.

Posjeta: 3.964 *