Bogoslovska smotra, Vol. 88 No. 1, 2018.
Izvorni znanstveni članak
Muka i križ Isusa Krista u spisima Franje Asiškoga i izabranih franjevačkih teologa, propovjednika i mistika
Daniel Patafta
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Ljubav Franje Asiškoga prema Isusu Kristu očitovala se u dvije točke: euharistiji i muci. Otajstvo muke postalo je dominantno u Franjinu životu. Njegov put svetosti od sv. Damjana do La Verne govori o putu koji je bio obilježen patnjom i križem. Od tada Kristova patnja postaje dominantno polazište u franjevačkoj teologiji, mistici i propovjedništvu. Polazište za ovaj rad jest Franjina vizija raspetog Krista u njegovim autografima i kako su to zabilježili njegovi životopisci. Na temelju tih izvora daje se uvid u njegovo razmatranje, pobožnost i osobni doživljaj Kristove muke i križa. Nakon temelja koji je postavio Franjo Asiški prelazi se na teološko promišljanje i mistični doživljaj Kristove muke kod sv. Bonaventure, kojeg se naziva »teologom muke«. Bonaventurin nauk početak je sustavnoga teološkog promišljanja o Kristovoj muci na početcima franjevačke teološke i filozofske škole u XIII. stoljeću. Kod analize Bonaventurina nauka o križu obrađena su dva bitna vida tog nauka, koji sažimaju njegov teološki pristup muci i križu i postaju temelj franjevačke duhovnosti, osobito mistike, i propovjedništva u kasnijim stoljećima. Franjevačko propovjedništvo obilježit će imena sv. Bernardina Sijenskoga i njegovih učenika sv. Ivana Kapistrana i bl. Jakova Markijskoga, zatim mistiku imena bl. Anđele Folinjske i sv. Veronike Giuliani, a franjevačku će pobožnost obilježiti sv. Petar Alkantarski i sv. Leonardo Portomauricijski. Ovaj rad sažima promišljanja i praksu najvažnijih predstavnika franjevačkog pokreta koji su, inspirirani Franjinim doživljajem muke i križa, prenijeli tu pobožnost na polje teologije, propovjedništva i mistike. Križ i muka nisu obilježje samo franjevačkog pokreta kroz stoljeća nego su i središnji motivi promišljanja u govoru o ekonomiji spasenja. Ta je tema bila dominantna i kod drugih teologa XII. i XIII. stoljeća, koji muku i križ drže za »via regia Sanctae Crucis«. S obzirom na nagli razvoj franjevačkog pokreta u XIII. stoljeću, nastanak njegove filozofske i teološke škole te škole duhovnosti, u radu se nastoje sažeto prikazati opće značajke najvažnijih franjevačkih predstavnika teologije, mistike i propovjedništva od XIII. do kraja XVIII. stoljeća, ukazujući kako je križ ključ, vrata, put i izvornost istine Božje ljubavi za franjevačke teologe, propovjednike i mističare
Ključne riječi
muka; križ; Franjo Asiški; sv. Bonaventura; franjevačka teologija; mistika; propovjedništvo
Hrčak ID:
200753
URI
Datum izdavanja:
29.5.2018.
Posjeta: 2.237 *