Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32910/ep.73.3.1

PRIMJENA UMJETNIH NEURONSKIH MREŽA U MODELIRANJU DOMAĆE TURISTIČKE POTRAŽNJE

Tea Baldigara


Puni tekst: hrvatski pdf 1.069 Kb

str. 349-370

preuzimanja: 365

citiraj


Sažetak

Rad istražuje učinkovitost primjene modela umjetnih neuronskih mreža u modeliranju domaće turističke potražnje u Republici Hrvatskoj, aproksimiranoj brojem dolazaka i brojem ostvarenih noćenja domaćih turista. Indeksi obujma industrijske proizvodnje, indeksi potrošačkih cijena, prosječna neto mjesečna plaća, broj zaposlenih te mjesečne sezonske dummy varijable odabrane su kao ulazne varijable. Za modeliranje empirijskih podataka korištene su mreže višeslojnog perceptrona. Prognostička moć modela evaluirana je prosječnom apsolutnom postotnom te prosječnom apsolutnom prognostičkom pogreškom, Pearsonovim koeficijentom korelacije te koeficijentom determinacije. Evaluacija dobivenih rezultata pokazala je kako su odabrani modeli višeslojnih perceptrona pouzdani za modeliranje domaće turističke potražnje, iako je istraživanje temeljeno na ograničenom, manjem broju podataka te broju ulaznih varijabli. Polazeći od rezultata, ali i ograničenja istraživanja, zaključuje se kako modeli umjetnih neuronskih mreža posjeduju značajne aplikativne potencijale u domeni modeliranja i prognoziranja vremenskih nizova broja dolazaka i noćenja domaćih turista u Republici Hrvatskoj.

Ključne riječi

domaća turistička potražnja; modeliranje; modeli umjetnih neuronskih mreža; model višeslojnog perceptrona

Hrčak ID:

277898

URI

https://hrcak.srce.hr/277898

Datum izdavanja:

19.5.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.121 *