Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/govor.2023.40.03

Razumijevanje gramatičkih struktura i mjere fonološke obrade kod predškolske djece

Martina Galeković orcid id orcid.org/0000-0002-1798-3387 ; Centar za odgoj i obrazovanje Velika Gorica *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 777 Kb

str. 55-82

preuzimanja: 380

citiraj


Sažetak

Povezanost fonološke svjesnosti, poznavanje gramatike, vještina čitanja i pisanja i akademskoga uspjeha potvrđena je istraživanjima na različitim govornim područjima. Dosadašnja istraživanja potvrdila su uzajamnu povezanost fonologije s ostalim jezičnim sastavnicama. Jezične sposobnosti su važan preduvjet za razvoj fonološke svjesnosti, a razvijeniju sposobnost fonološke svjesnosti imaju djeca s opsežnijim rječnikom. Glavni zadatci istraživanja bili su utvrditi postojanje razlika po spolu u varijablama fonološkoga pamćenja i fonološke svjesnosti te utvrditi razlike među djecom različitoga stupnja razumijevanja gramatike i sintaktičkih struktura. U istraživanju su sudjelovala djeca predškolskoga uzrasta (N = 74) koja su uključena u predškolski program. Uzorak su činili ispitanici kronološke dobi od 5;11 do 7;00 godina. Rezultati su djelomično podržali prvu hipotezu, sugerirajući da nema statistički značajne razlike u fonološkome pamćenju i fonološkoj svjesnosti između dječaka i djevojčica, dok je druga hipoteza potvrđena – pokazalo se da djeca s višim stupnjem razumijevanja gramatike postižu bolje rezultate na zadatcima fonološkoga pamćenja i fonološke svjesnosti. Ispitanici su uspoređeni i po kronološkoj dobi te nije dobivena statistički značajna razlika između starije i mlađe skupine djece u fonološkome pamćenju i fonološkoj svjesnosti. Ovaj rad pridonosi razumijevanju ranih jezičnih sposobnosti u usvajanju vještina čitanja i pisanja te naglašava i važnost procjene razumijevanja gramatike i predvještina
čitanja i pisanja kao ključnih dijelova jezično-govornoga razvoja predškolske djece.

Ključne riječi

fonološka svjesnost, fonološko pamćenje, razumijevanje gramatike, receptivni jezik

Hrčak ID:

309046

URI

https://hrcak.srce.hr/309046

Datum izdavanja:

20.10.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 873 *