Govor, Vol. 40 No. 1, 2023.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22210/govor.2023.40.03
Razumijevanje gramatičkih struktura i mjere fonološke obrade kod predškolske djece
Martina Galeković
orcid.org/0000-0002-1798-3387
; Centar za odgoj i obrazovanje Velika Gorica
*
* Dopisni autor.
Sažetak
Povezanost fonološke svjesnosti, poznavanje gramatike, vještina čitanja i pisanja i akademskoga uspjeha potvrđena je istraživanjima na različitim govornim područjima. Dosadašnja istraživanja potvrdila su uzajamnu povezanost fonologije s ostalim jezičnim sastavnicama. Jezične sposobnosti su važan preduvjet za razvoj fonološke svjesnosti, a razvijeniju sposobnost fonološke svjesnosti imaju djeca s opsežnijim rječnikom. Glavni zadatci istraživanja bili su utvrditi postojanje razlika po spolu u varijablama fonološkoga pamćenja i fonološke svjesnosti te utvrditi razlike među djecom različitoga stupnja razumijevanja gramatike i sintaktičkih struktura. U istraživanju su sudjelovala djeca predškolskoga uzrasta (N = 74) koja su uključena u predškolski program. Uzorak su činili ispitanici kronološke dobi od 5;11 do 7;00 godina. Rezultati su djelomično podržali prvu hipotezu, sugerirajući da nema statistički značajne razlike u fonološkome pamćenju i fonološkoj svjesnosti između dječaka i djevojčica, dok je druga hipoteza potvrđena – pokazalo se da djeca s višim stupnjem razumijevanja gramatike postižu bolje rezultate na zadatcima fonološkoga pamćenja i fonološke svjesnosti. Ispitanici su uspoređeni i po kronološkoj dobi te nije dobivena statistički značajna razlika između starije i mlađe skupine djece u fonološkome pamćenju i fonološkoj svjesnosti. Ovaj rad pridonosi razumijevanju ranih jezičnih sposobnosti u usvajanju vještina čitanja i pisanja te naglašava i važnost procjene razumijevanja gramatike i predvještina
čitanja i pisanja kao ključnih dijelova jezično-govornoga razvoja predškolske djece.
Ključne riječi
fonološka svjesnost, fonološko pamćenje, razumijevanje gramatike, receptivni jezik
Hrčak ID:
309046
URI
Datum izdavanja:
20.10.2023.
Posjeta: 873 *