Pomorstvo, Vol. 25 No. 1, 2011.
Pregledni rad
ONEČIŠĆENJE ZRAKA U POMORSKOM PRIJEVOZU – PROBLEM DANAŠNJICE, IZAZOV BUDUĆNOSTI
Marina Zanne
; University of Ljubljana, Faculty of Maritime Studies and Transport
elen Twrdy
; University of Ljubljana, Faculty of Maritime Studies and Transport
Sažetak
Gotovo 100.000 brodova različite namjene, veličine, godine izgradnje, snage, itd. plovi svakodnevno po cijelom svijetu. Iako se pomorski prijevoz, u usporedbi s ostalim načinima prijevoza, blagonaklono odnosi prema okolišu, svi ti brodovi na neki način prouzrokuju onečišćenje budući da koriste pogonsko gorivo loše kvalitete koje sadrži i do nekoliko tisuća puta više sumpora u usporedbi s dizelskim gorivom kojim se koriste automobili.
Međunarodne zakonske odredbe koje se odnose na smanjenje emisija SO2 i NOx s brodova su donesene i njihovo je provođenje započelo. Usprkos tome, IMO je doživio veliku kritiku jer je postavio previsoku granicu za postotak sumpora u gorivu koje se koristi za pogon brodova. Uz to, emisije SO2 i NOx s brodova u međunarodnim vodama još uvijek ostaju jedno od područja koje je najmanje regulirano propisima.
U Aneksu VI. Marpol konvencije kao i u reviziji istih određene su nove granice sadržaja sumpora i NOx u gorivu za brodove. Međutim, pomorski prijevozi još uvijek nisu uključeni u shemu tih emisija, iako njihov udio u tim emisijama sve više raste (zbog povećanog pomorskog prijevoza kao i zbog smanjivanja tih emisija u kopnenom prijevozu). Postoji nekoloko tehnoloških, operativnih i ekonomskih rješenja koja bi trebala, ako i kada se budu primjenjivala, smanjiti onečišćenje zraka s brodova.
Ključne riječi
pomorski prijevoz; okoliš; onečišćenje zraka; vanjski troškovi; pogonski troškovi; troškovi goriva; kvaliteta goriva
Hrčak ID:
69638
URI
Datum izdavanja:
27.6.2011.
Posjeta: 2.631 *