Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ontološko i funkcionalističko shvaćanje osobe: bioetička rasprava

Luka Tomašević ; Katolički bogoslovni fakultet, Sveučilište u Splitu


Puni tekst: hrvatski pdf 393 Kb

str. 143-170

preuzimanja: 2.669

citiraj


Sažetak

Pojam i definicija osobe diskutabilni su, odnosno neujednačeni
u različitim disciplinama i znanstvenim granama, što posebno
dolazi do izražaja u suvremenoj bioetici.
Predstavnici i filozofi laičke bioetike, posebice Egelhardt i
Singer, poimaju osobu zanemarujući bitnu komponentu osobnosti
koju ističu i štite kršćanska teologija i personalistička antropologija,
a to je čovjekova duhovna dimenzija.
U dominantnoj želji za kontrolom i usavršavanjem čovjeka i
svijeta, ti predstavnici laičke bioetičke misli vrijednost i dostojanstvo
ljudskom životu pridaju jedino ako je čovjek psiho-fizički zdrav.
Govore o “stupnjevitosti” osobnosti kad tvrde da ljudska bića u
embrionalnom stadiju života, psihički bolesnici ili ljudi u komi ne
mogu biti obdareni osobnošću jer nju uvjetuju isključivo samosvijest
i racionalnost. Osobom se postaje rastom tijekom života, i to po
određenim činima, i tako stečena osobnost lako se i gubi jer je
dovoljno da se čovjek razboli ili da zaspi.
Tradicionalno ontološko shvaćanje osobe temelji se na
ontološkoj strukturi samoga čovjeka, tako da vrijednost osobe
proizlazi iz njezina bitka. Stoga je svaki čovjek individua za sebe.
Klasična definicija osobe, preformulirana u moderno doba, kaže
da je osoba individua koja posjeduje duhovnu narav. Dio definicije
koji kaže da je osoba individua, u biti ustvrđuje da je ona u sebi nepodijeljena, a od svega ostalog odijeljena. Čovjek je različit jer
ima svoju vlastitu bit. U mjeri u kojoj je materijalno biće, čovjek se
od drugih bića razlikuje kroz odnos forme prema materiji, a u mjeri
u kojoj je duhovno biće, razlikuje se na osnovi nekog drugog principa
koji se temelji na formi, jer je sasvim jasno da dušu jednog čovjeka
ne možemo jednostavno zamijeniti drugom.
Kršćanski se personalizam, posebice izražen u enciklici
“Evangelium vitae” i dokumentu “Dignitas personae”, temelji na
liniji skolastičkoga kršćanskog razmišljanja, i govori o bezuvjetnoj
i objektivnoj vrijednosti i dostojanstvu čovjeka, koje proizlaze iz
njegove stvorenosti na sliku Božju, te na pozivu čovjeku da postane
kao Bog. Čovjek je pozvan u život koji mu je ujedno i darovan s
tim ciljem, a on ga ostvaruje kroz slobodu, odgovornost i odnos s
drugima. U zajednici čovjek brusi vlastitu osobnost, koja ne ovisi o
životnoj dobi, ni o psiho-fizičkim datostima ili sposobnostima, a još
manje se gubi ili umanjuje u uterusu ili u snu.
U skladu s tim stavovima danas se i rješavaju praktični
slučajevi u bioetici. Autor stoga i nudi rješenja prema katoličkom
personalističkom nauku i pristupu osobi.

Ključne riječi

osoba; čovjek; filozofija; ontologija; bioetika; funkcionalizam; Crkva

Hrčak ID:

70673

URI

https://hrcak.srce.hr/70673

Datum izdavanja:

15.7.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.493 *