Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

IL TELERO DI GIVANNI BELLINI PER AGOSTINO BARBARIGO: STRATEGIA E FUNZIONE

Augusto Gentili ; Rim, Universita di Roma I - "La Sapienza"


Puni tekst: hrvatski pdf 5.524 Kb

str. 599-611

preuzimanja: 464

citiraj

Puni tekst: talijanski pdf 5.524 Kb

str. 599-611

preuzimanja: 758

citiraj


Sažetak

U jednoj monografiji Zavoda za zaštitu spomenika kulture u Veneciji Ettore Merkel objavio je nakon restauracije zavjetnu sliku dužda Agostina Barbariga, koju je potpisao i datirao Giovanni Bellini 1488. godine, sada u crkvi S. Pietro Martire u Muranu. Agostino Barbarigo naslijedio je svoga brata Marka na duždevoj stolici. Slika je bila namijenjena za salon njihove obiteljske palače kod San Polo. Rona Goffen u svojoj novoj monografiji o Giovanniju Belliniju toj slici daje javno politički značaj i izraz privatne pobožnosti. Agostina Barbariga privodi sv. Marko blagoslovu Krista-djeteta, dok je njegov imenodavac sv. Augustin s druge strane. Na taj način sv. Marko vrši ulogu patrona Venecije, ali u isto vrijeme je i imenodavac koji je umro nenadano sutradan nakon svađe s bratom Agostinom. Po tome bi sv. Marko ovdje označavao i pomirenje među braćom nakon svađe u kolegiju. Ovako tumačenje simbolike pojave sv. Marka kao voditelja Agostina Barbariga pred Krista i Mariju odudaraju od drugih ikonografskih shema sličnih frizova u kojoj imenodavac privodi ličnosti tog imena pred božanstvo (dužda Francesca Dandola privodi sv. Franjo, a njegovu ženu Elisabetu sv. Elisabeta na luneti Paola Veneziana u Frari; Giovannija Moceniga sv. Ivan Krstitelj na slici Gentilea Bellinija u National Gallery u London). Ovom bi razmišljanju trebalo dodati simboliku izabranog bestijarija na slici koji je dosad bio zanemaren. Iza sv. Augustina naslikana je jarebica koja često ima negativne odlike, ali i one pozitivne kao u ovom slučaju: jer jarebica zna sjediti na jajima druge jarebice, ali izašli pilići odlaze pravoj majci. U tome se izražava istinitost, tj. istinitost koja za čas može biti skrivena ali konačno ipak izlazi na vidjelo. To je u slučaju braće Barbarigo očita aluzija jer je Agostino u prvi trenutak optužen kao krivac za bratovu smrt. Njegovim se izborom za dužda, odmah nakon Marca, briše kriva optužba. Prepelica, dakle, simbolizira povratak na pravi put, a ujedno i složnost u obitelji. Roda koja se javlja iza ograde u krajoliku predstavlja milost. Paun na ogradi predstavlja uskrsnuće, besmrtnost i vječnost. Krajolik pak, s kulom nadesno i sjenovitim drvećem nalijevo simbolizira marijanski kult. Međutim, osušeno stablo s desne strane, iza leđa sv. Augustina može se ovdje protumačiti kao znak dvojbenosti ispravnog izbora Augustina Barbariga za dužda. Bujnost raslinja sa strane sv. Marka, koji uvodi novog dužda na Kristov blagoslov, ističe njegovu krepost, koja je i nakon njegove smrti 1501. još uvijek bila u pitanju. Slika je oporučno bila dodijeljena časnim sestrama crkve S. Maria degli Angeli u Muranu.

Ključne riječi

Hrčak ID:

117805

URI

https://hrcak.srce.hr/117805

Datum izdavanja:

10.2.1992.

Podaci na drugim jezicima: hrvatski

Posjeta: 1.958 *