Izlaganje sa skupa
ANTROPOLOŠKI UZROCI ZLA
Marijan Jurčević
; Teologija u Rijeci, područni studij Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Prisutnost zla u svijetu i čovjeku vječno izaziva pitanje: odakle i zašto je prisutno zlo? To su pitanje postavljale sve religije i sve kulture. Isto tako svi su pokušali tražiti izlaz i rješenje. 'Izvire' Ii zlo iz svemira, Boga ili bogova ili iz čovjeka? U ovome tipiziranju izvora zla postoje razna tumačenja i 'rješenja'. Jedan je od pokušaja razjašnjenja podrijetla zla i grijeha i vjerovanje o istočnom grijehu. Biblija 'oslobađa' Boga od odgovornosti za zlo i grijeh i prebacuje ju na čovjeka i njegovu slobodu.
Istina, biblijski govor o istočnom grijehu dosta je metaforičan pa nam ga je do danas teško potpuno razumjeti. Osim na početku Biblije, druge knjige uopće ne govore o istočnom grijehu. lsus se također ne osvrće na istočni grijeh. Pavao ga vraća u svijet, ali više da objavi Isusovu spasiteljsku univerzalnost negoli univerzalnost istočnog grijeha.
Sv. Augustin prvi je razradio nauk o istočnom grijehu radi odbacivanja pelagijanizma i manihejizma. I stavio ga na odgovornost ljudske slobode. A tek će Tridentinski konci!, uvjetovan luteranizmom, iznijeti stav prema istočnom grijehu i krštenju.
A 'novo vrijeme' postavlja radikalno pitanje: tko je odgovoran za zlo u čovjeku i svijetu? Odakle dolazi zlo? Je li izvor Bog ili čovjek ili proces svemirskog razvoja? Uz sve pokušaje tumačenja, podrijetlo zla ostaje nam neprotumačivo. A i sam Isus ne daje tumačenje izvora zla iako nije ostao nijem pred njim. Njegov život biva najveće osvjetljenje zla. I ono je očitovanje djela Božjih. Tako besmisao zla dobiva svoje ispunjenje u Isusu Kristu. Putem njega nadilazi se svako zlo. I tako se ljubav pokazala jačom od zla.
Ključne riječi
zlo; istočni grijeh; Bog; narav; sloboda; nasljedstvo
Hrčak ID:
124592
URI
Datum izdavanja:
12.1.2009.
Posjeta: 2.662 *