Market-Tržište, Vol. 27 No. 2, 2015.
Prethodno priopćenje
Odnos između tržišne orijentacije i poslovne uspješnosti čeških i njemačkih visokotehnoloških poduzeća
Patrik Jangl
orcid.org/0000-0003-3336-9675
; Tomas Bata University in Zlín
Sažetak
Glavni je cilj rada saznati indeks tržišne orijentacije i opisati odnos između četiriju komponenti tržišne orijentacije visokotehnoloških (high-tech) poduzeća i poslovne uspješnosti. Poslovna je uspješnost istraživana kao jednodimenzionalni konstrukt. Tržišna orijentacija u ovom je istraživanju definirana kao proces generiranja informacija o potrošačima i konkurentima, diseminacija i integracija informacija po timovima unutar poduzeća te reakcija na tržišne informacije u obliku koordiniranih akcija. Uzorak se sastojao od 164 češka i 187 njemačkih visokotehnoloških poduzeća. Ispitanici (prodajni i marketinški menadžeri) ispunili su anketni upitnik i označili razinu koliko su suglasni s pojedinačnim izjavama na Likertovoj ljestvici od 1 do 7. Tržišna orijentacija i razina poslovne uspješnosti određene su kao aritmetička sredina (x̄) izmjerenih vrijednosti. S obzirom na veličinu indeksa ukupne tržišne orijentacije (MOI), češka (x̄=5.2) i njemačka (x̄=5.14) visokotehnološka su poduzeća srednje tržišno orijentirana. Indeks poslovne uspješnosti (BPI) u Njemačkoj(x̄=5.22) dosegao je nešto višu vrijednost u odnosu na Češku Republiku (x̄=5.13). Glavne korištene metode bile su korelacija i regresijska analiza. Istraživanje je potvrdilo hipotezu o postojanju odnosa između komponenti tržišne orijentacije i poslovne uspješnosti. Tri od četiriju veza u modelu višestruke regresije bile su značajne. Nasuprot tome, nije potvrđena pozitivna i značajna povezanost između prikupljanja informacija o konkurenciji i poslovne uspješnosti.
Ključne riječi
tržišna orijentacija; poslovna uspješnost; visokotehnološki sektor; višestruka regresijska analiza; Češka Republika; Njemačka
Hrčak ID:
151319
URI
Datum izdavanja:
29.12.2015.
Posjeta: 2.903 *