Izvorni znanstveni članak
Zaštita privatnosti, intelektualno vlasništvo i elektroničko poslovanje kao pokazatelji etičnosti on line medija u Hrvatskoj
Mato Barutović
Sažetak
Internet kao novo medijsko okruženje pred novinare i medije postavlja nove etičke izazove (privatnost, elektroničko poslovanje, neposrednost, manipuliranje fotografijama i plagiranje, intelektualno vlasništvo, objavljivanje nadopunjujućih materijala i korisničko novinarstvo kod online medija) za koje još uvijek ne postoje opće prihvaćeni etički standardi. Naime, ne zna se što bi to bilo etički prihvatljivo, a što ne. Zbog toga međunarodne organizacije novinskih izdavača i online novinara nastoje utvrditi pravila koja će regulirati tu problematiku. U toj regulativi predvodi nekoliko organizacija poput America Society of Magazine Editors, Online Journalism Review, Online News Association te Poynter Institute. Radom je istraženo kako hrvatski online mediji štite privatnost svojih korisnika, krše li intelektualno vlasništvo drugih medija, kako posluju, odnosno, je li poslovanje jednako onom klasičnih medija te mogućnosti pogreške zbog brzine objave novosti. Za potrebe istraživanja korištena je metoda analize tekstualnog sadržaja (novosti). Utvrđeno je kako hrvatski online mediji ne poštuju privatnost korisnika, iako ona zabrinjava sve više korisnika Interneta. Čak 89% tajno koristi kolačiće, a izjavu o zaštiti privatnosti sadrži samo 23% analiziranih medija. Hrvatski online mediji komercijalne sadržaje objavljuju zajedno sa novinarskim. Istraživanjem je utvrđeno kako 85% online medija koji imaju banere ne sadrže oznaku da se radi o oglasu. Slično, 61% online medija u Hrvatskoj poveznicama na početnoj stranici povezuju komercijalne sadržaje. Čak 55% sadržaja hrvatskih online mediji nije originalno, a intelektualno vlasništvo je upitno kod 44% sadržaja medija. S druge strane, online mediji koji proizvode vlastiti sadržaj ne preuzimaju tuđi. S aspekta vremena objave i mogućnosti pogreške utvrđeno je kako je sadržaj hrvatskih online medija zastario. Od ukupnog analiziranog sadržaja 60% je starije od jednog dana, a 32% nije moguće utvrditi kad je objavljeno ili je starije od sedam dana. To smanjuje mogućnost pogreške, ali i pokazuje da hrvatski online mediji nisu iskoristili najvažniju karakteristiku koju im nudi novo medijsko okruženje – neposrednost.
Ključne riječi
zaštita privatnosti; intelektualno vlasništvo
Hrčak ID:
18044
URI
Datum izdavanja:
27.6.2007.
Posjeta: 4.944 *