Revija za sociologiju, Vol. 47 No. 3, 2017.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5613/rzs.47.3.1
Medijatizacija katolicizma u Hrvatskoj: umrežena religija?
Željko Pavić
orcid.org/0000-0001-7027-4451
; Odjel za kulturologiju, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Hrvatska
Filip Kurbanović
; Odjel za kulturologiju, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Hrvatska
Tomislav Levak
; Odjel za kulturologiju, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Hrvatska
Sažetak
Ovaj se rad bavi temom medijatizacije religije, shvaćene kao proces u kojemu strukturna logika medija ima veliku ulogu u religijskoj komunikaciji i tako utječe na uspjeh u prenošenju tih poruka, ali utječe i na religiju kao cjelinu. Stoga se pokušava argumentirati pozicija po kojoj današnju društvenu transformaciju religije nije moguće uspješno analizirati ni razumjeti bez uzimanja u obzir povećane važnosti medijatizacije religije i njezinih posljedica. Imajući u vidu sveobuhvatnu važnost interneta kao komunikacijske platforme, autori su nastojali istražiti može li se internetska prisutnost katolicizma u Hrvatskoj opisati kao umrežena religija sa svojim temeljnim sastavnicama (umrežena zajednica, narativni identiteti, promjene u pozicijama autoriteta, konvergentne prakse i integracija između stvarnog i internetskog konteksta). Korištena je analiza medijskog sadržaja na uzorku (N = 200) različitih kategorija katoličkih internetskih i Facebook stranica. Iako postoje važne razlike između, u odnosu na Katoličku crkvu, službenih, poluslužbenih i neslužbenih stranica, kao i između tih internetskih i Facebook stranica, rezultati ovoga istraživanja sugeriraju da u slučaju katolicizma u Hrvatskoj internetska religijska komunikacija ima bliske veze sa stvarnim svijetom, ne osporava formalne religijske autoritete, kao i da ne dovodi do novih tumačenja religijskih doktrina i tekstova. Autori zaključuju da internetska prisutnost katolicizma u Hrvatskoj dovodi do reafirmacije i jačanja postojećih religijskih formi u novom medijskom okruženju.
Ključne riječi
mediatisation; media; religion; Internet; Catholicism; Croatia; secularisation
Hrčak ID:
193686
URI
Datum izdavanja:
31.12.2017.
Posjeta: 2.983 *