Pregledni rad
https://doi.org/10.18045/zbefri.2018.2.735
Aktivnosti istraživanja i razvoja poduzeća, vodstvo tržišta proizvoda i koluzija
Adam Karbowski
orcid.org/0000-0002-8725-1616
; Warsaw School of Economics, Department of Business Economics, Warsaw, Poland
Jacek Prokop
orcid.org/0000-0001-5228-658X
; Warsaw School of Economics, Department of Business Economics, Warsaw, Poland
Sažetak
Svrha ovog istraživanja je usporediti posljedice, prvo, kvantitativnog vodstva i, drugo, cjenovnog vodstva u konkurenciji duopola na njihova ulaganja u istraživanje i razvoj u situaciji industrije s obilježjima kartela. Pokazalo se da primjenom pristupa teorije igre i numeričke analize pod kvantitativnim vodstvom, ulaganja u istraživanje i razvoj poduzeća padaju s rastućim prelijevanjem znanja u industriji. Primjenom Stackelbergova modela duopola, utvrđujemo da je razlika između poduzeća koja slijedi i vodećeg poduzeća u tome da su relativni izdaci za istraživanje i razvoj sljedbenika značajno niži i brže se smanjuju od ulaganja vodećeg poduzeća u istraživanje i razvoj. Svako poduzeće određuje najnižu vrijednost konačnog proizvoda kada se formira zajedničko ulaganje, što također rezultira najvećom tržišnom cijenom. Pod cjenovnim vodstvom, veće prelijevanje znanja u industriji dovodi do smanjenja izdataka za istraživanje i razvoj za oba poduzeća. Najviša cijena konačnog proizvoda utvrđuje se kada se osnuje zajedničko ulaganje za istraživanje. U industriji udruženoj u kartele dolazi do najnižih vrijednosti izdataka za istraživanje i razvoj kada nema prelijevanja znanja između poduzeća ili kada osnuju zajedničko ulaganje u fazi istraživanja i razvoja. Najveće vrijednosti ulaganja u istraživanje i razvoj promatraju se za srednje vrijednosti prelijevanja znanja. Iz provedene analize može se zaključiti da se pojačanjem suradnje u istraživanju i razvoju između konkurenata stvaraju poticaji da u potpunosti kreiraju tržište s obilježjima kartela.
Ključne riječi
suradnja u istraživanju i razvoju; prelijevanje znanja; poticaji za kartelizaciju tržišta; kvantitativno vodstvo; cjenovno vodstvo
Hrčak ID:
213596
URI
Datum izdavanja:
28.12.2018.
Posjeta: 1.938 *