Izvorni znanstveni članak
ODGOJ I IZOBRAZBA ROMA U HRVATSKOJ
Neven HRVATIĆ
Sažetak
Odgoj i izobrazba romske djece u Hrvatskoj nisu tijekom
prošlosti bili organizirani sukladno važnosti koje imaju u
procesu integracije Roma, tako da je izostala praktična
(školska) realizacija, a i teorijski (znanstveno-istraživački)
prinosi su bili skromni. U novom kontekstu hrvatske države
(posljednjih desetak godina) škola, odgoj i izobrazba,
postaju mogući interkulturalni medij u funkciji društvene,
kulturne i gospodarske promocije Roma (integrativni
koncept, izbjegavanje asimilacije, sredstvo u procesu romske
kulturne autonomije...). U procesu konceptualizacije ustroja
sustava odgoja i izobrazbe za pripadnike romske nacionalne
zajednice valja imati u vidu sociogospodarski, vjerski,
regionalni (županijski) i lokalni status i položaj Roma u
Hrvatskoj, kao i pojedinih romskih skupina. U koncipiranju
specifičnih oblika i modela odgoja i izobrazbe za Rome
ostvareno je u Hrvatskoj više znanstveno-istraživačkih
projekata (Genealogija i transfer modela interkulturalizma;
Školski kurikulum i obilježja hrvatske nacionalne kulture;
Društveni i razvojni položaj Roma u Hrvatskoj) te
eksperimentalnih provjera na konceptualnoj i užoj nastavnoj,
didaktičkoj razini. Ljetna škola djece Roma u
Hrvatskoj, romska odgojna zajednica i romski predškolski
centar “Ceferino Jimènez Malla” predstavljaju osnovu prema
postupnom ustroju elemenata specifičnog školskog sustava
za Rome u Hrvatskoj. Uz administrativni ustroj, tek cjelovita
koncepcija odgoja i izobrazbe Roma u Hrvatskoj (uz
utvrđivanje posljedica na pojedinim odsječcima – predškolski
odgoj, osnovna, srednja i visoka izobrazba...) treba biti
proces koji neće ostati na razini deklarativnog (re)formiranja,
planiranja i programiranja, već trajno znanstvenim
pristupom anticipirati mogući razvoj.
Ključne riječi
Hrčak ID:
20270
URI
Datum izdavanja:
30.6.2000.
Posjeta: 5.116 *