Prethodno priopćenje
(NE)OPRAVDANOST METAFIZIKE KAO ZNANOSTI: KVIRIN VASILJ O DOKAZIMA ZA BOŽJE POSTOJANJE
Ivica Musić
orcid.org/0000-0002-8434-3742
; Sveučilište u Mostaru
Sažetak
U ovome se radu propituje mišljenje Kvirina Vasilja o mogućnosti
znanstveno utemeljenoga govora o Bogu te o dokazivanju njegove
egzistencije o čemu, po njegovu mišljenju, zapravo ovisi smislenost
i opravdanost metafizike. Iako smatra da spontanu spoznaju
Boga na neki način ima svaki čovjek, Vasilj drži da je moguće i
znanstveno dokazati Božju egzistenciju. No on ni u jednome tradicionalnom
dokazu ne prepoznaje argumentacijsku snagu koja
bi razum dovela do neprijeporna zaključka da Bog nužno postoji
jer se svi služe samo rekognitivnim silogizmima koji načelno ne
mogu proizvesti neku novu i izvornu spoznaju. Vasilj pak smatra
da se Božja egzistencija ne može dokazati ako se najprije ne dokaže
konačnost svemira u vremenu te djelotvornost svakoga bića u
cijelome njegovu bitku. S tim na umu razvija vrlo složen dokazni
postupak u kojemu posebnu ulogu imaju pojmovi: ograničenost,
povijesnost, uzajamna ovisnost te stvarna sastavljenost prirodnih
bića. Analizom pak Vasiljevih kritika uočavaju se velike sličnosti
osobito s Kantovim kritikama. Što se pak njegova dokaza tiče,
zaključuje se da ga je dosljedno i korektno izložio, no i to da je
njegov dokazni postupak daleko od apsolutne evidencije za kojom
je težio.
Ključne riječi
Kvirin Vasilj; metafizika; Bog; apriorni dokazi; aposteriorni dokazi; sistolna spoznaja.
Hrčak ID:
233745
URI
Datum izdavanja:
31.12.2018.
Posjeta: 1.114 *