Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.29.2.07
Zanimanja roditelja i STEM profesionalni interesi srednjoškolaca
Mara Šimunović
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Toni Babarović
orcid.org/0000-0003-0838-3205
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Iva Šverko
orcid.org/0000-0003-2542-7468
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Sažetak
Cilj istraživanja bio je utvrditi u kojoj mjeri zanimanja
roditelja mogu odrediti STEM profesionalne interese
učenika završnih razreda srednje škole. U uzorak je
uključeno 463 srednjoškolaca (33 % mladića), koji
su putem većeg online istraživanja pružili podatke o
zanimanju svojih roditelja te ispunili upitnik profesionalnih
interesa (PGI-S). Kao mjere interesa prema STEM
području uzete su PGI skale Elektrotehnika, Mehanika i
instalacije, Prirodopis te orijentacija prema polu
Stvari na dimenziji interesa Ljudi – Stvari. Zanimanja
roditelja kodirana su u kategorije STEM i ne-STEM
zanimanja. Rezultati upućuju na znatno izraženije STEM
interese kod mladića, osim interesa za prirodopis, gdje
spolne razlike nisu pronađene. Pronađeni su mali efekti
očeva zanimanja na skali orijentacije prema Stvarima i
skalama Elektrotehnike te Mehanike i instalacija. Analiza
interakcija majčina i očeva zanimanja pokazala je da je na
određenim skalama interesa pozitivan učinak očeva STEM
zanimanja prisutan samo ako je i majka STEM zanimanja.
Učinci roditeljskih zanimanja na interese učenika nisu se
razlikovali za mladiće i djevojke. Rezultati upućuju na
značenje roditeljskoga STEM zanimanja kao oblika STEM
kapitala, važnost ispitivanja utjecaja obaju roditelja te
razlikovnost učeničkih STEM interesa.
Ključne riječi
STEM; roditeljski utjecaji; adolescenti; profesionalni interesi
Hrčak ID:
239547
URI
Datum izdavanja:
23.6.2020.
Posjeta: 2.665 *