Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5559/di.29.4.04

"Pedagogija slušanja" vs. "pedagogija slušanja odgojitelja": etnografsko istraživanje o autonomiji djeteta u vrtićima u Crnoj Gori

Jovana Marojević orcid id orcid.org/0000-0003-4301-8166 ; Sveučilište Crne Gore, Filozofski fakultet, Nikšić, Crna Gora
Katarina Todorović ; Sveučilište Crne Gore, Filozofski fakultet, Nikšić, Crna Gora
Saša Milić ; Sveučilište Crne Gore, Filozofski fakultet, Nikšić, Crna Gora


Puni tekst: hrvatski pdf 274 Kb

str. 575-597

preuzimanja: 856

citiraj


Sažetak

U radu se razmatra fenomen autonomije djeteta iz motrišta
osobnih epistemologija odgojitelja i odnosa moći u relacijama
odrasli : dijete u praksama institucionalnog odgoja u Crnoj
Gori. Konstruktu autonomije djeteta pristupa se sa stajališta
kritičko-konstruktivističke teorije i teorije o samodeterminaciji
kao sociokulturnom produktu oblikovanom etnopedagogijama i
osobnim epistemologijama odgojitelja. Osnovni cilj etnografske
studije provedene u trima predškolskim odgojnim ustanovama
u Crnoj Gori bio je istražiti epistemološke teorije odgojitelja
analizom praksi institucionalnog odgoja, s obzirom na to da se
"način mišljenja o djetinjstvu udružuje s institucionalnim
praksama" (Prout i James, 2005, str. 22). Zaključujemo o
postojanju objektivističke epistemološke teorije odgojitelja i o
dominaciji normativnih odnosa moći u interakcijama odgojitelj :
dijete te raspravljamo o posebnom tipu zabilježene
epistemološke "nadmoći". Konstatira se srodnost s rezultatima
sličnoga tipa istraživanja u regiji te upućuje na moguću
objašnjavajuću vezu kolektivističke kulture te kontrolirajućega
motivacijskog stila i autoritarnosti u odgoju.

Ključne riječi

osobne epistemologije odgojitelja; objektivistička epistemologija; odnosi moći; predškolski odgoj

Hrčak ID:

246649

URI

https://hrcak.srce.hr/246649

Datum izdavanja:

25.11.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.535 *