Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.29.4.04
"Pedagogija slušanja" vs. "pedagogija slušanja odgojitelja": etnografsko istraživanje o autonomiji djeteta u vrtićima u Crnoj Gori
Jovana Marojević
orcid.org/0000-0003-4301-8166
; Sveučilište Crne Gore, Filozofski fakultet, Nikšić, Crna Gora
Katarina Todorović
; Sveučilište Crne Gore, Filozofski fakultet, Nikšić, Crna Gora
Saša Milić
; Sveučilište Crne Gore, Filozofski fakultet, Nikšić, Crna Gora
Sažetak
U radu se razmatra fenomen autonomije djeteta iz motrišta
osobnih epistemologija odgojitelja i odnosa moći u relacijama
odrasli : dijete u praksama institucionalnog odgoja u Crnoj
Gori. Konstruktu autonomije djeteta pristupa se sa stajališta
kritičko-konstruktivističke teorije i teorije o samodeterminaciji
kao sociokulturnom produktu oblikovanom etnopedagogijama i
osobnim epistemologijama odgojitelja. Osnovni cilj etnografske
studije provedene u trima predškolskim odgojnim ustanovama
u Crnoj Gori bio je istražiti epistemološke teorije odgojitelja
analizom praksi institucionalnog odgoja, s obzirom na to da se
"način mišljenja o djetinjstvu udružuje s institucionalnim
praksama" (Prout i James, 2005, str. 22). Zaključujemo o
postojanju objektivističke epistemološke teorije odgojitelja i o
dominaciji normativnih odnosa moći u interakcijama odgojitelj :
dijete te raspravljamo o posebnom tipu zabilježene
epistemološke "nadmoći". Konstatira se srodnost s rezultatima
sličnoga tipa istraživanja u regiji te upućuje na moguću
objašnjavajuću vezu kolektivističke kulture te kontrolirajućega
motivacijskog stila i autoritarnosti u odgoju.
Ključne riječi
osobne epistemologije odgojitelja; objektivistička epistemologija; odnosi moći; predškolski odgoj
Hrčak ID:
246649
URI
Datum izdavanja:
25.11.2020.
Posjeta: 2.535 *