Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.34075/cs.57.4.4
Ritus et consuetudo almae ecclesiae zagrabiensis: Nova otkrića o glazbi Zagrebačke biskupije u srednjemu vijeku
Hana Breko Kustura
orcid.org/0000-0002-3104-3682
; Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Odsjek za povijest hrvatske glazbe, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Cilj je ovog rada ukazati na nove spoznaje o glazbeno-liturgijskim izvorima Zagrebačke biskupije, koji predstavljaju vrelo za proučavanje glazbenih varijanti napjeva gregorijanskog pjevanja Crkve zagrebačke u srednjemu vijeku. Hrvatski i mađarski muzikolozi posljednjih su desetljeća, a poglavito od 2017. naovamo, uočili niz znakovitih novih obilježja koja zagrebačke liturgijske knjige u 15. i 16. stoljeću obogaćuju s nekoliko “novih izvora”, koji su do sada (doduše) bili znani, ali nisu provenijencijom bili uvršteni u repertoarni kontekst glazbenih izvora srednjovjekovne Zagrebačke biskupije. Autorica ukazuje na promjenu “destinacije” nekadašnjeg Ostrogonskoga graduala (Graduale Strigoniense) iz 15./16. stoljeća, koji svojim karakteristikama postaje “zagrebački” glazbeni kodeks, te upućuje na gradual Arhiva HAZU III. d. 182 iz 15. stoljeća, čija je recentna analiza pokazala da je doista bio u uporabi u katedrali u Zagrebu tijekom dugoga srednjeg vijeka, ali i stoljećima nakon toga.
Ključne riječi
Zagreb; Zagrebačka biskupija; liturgijska glazba; gregorijansko pjevanje; Ostrogonski gradual; 15./16. stoljeće; Graduale Strigoniense; Gradual Arhiva HAZU III. d.182.
Hrčak ID:
287119
URI
Datum izdavanja:
30.12.2022.
Posjeta: 1.138 *