Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Istina u promidžbi. Retorički elementi promidžbene komunikacije i etičke implikacije

Jerko Valković ; Teologija u Rijeci, područni studij Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Rijeka, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 226 Kb

str. 275-300

preuzimanja: 1.360

citiraj


Sažetak

Kao što se istinitost i autentičnost komunikacije ne mogu svesti samo na ispitivanje istinitosti ili podudarnosti poruke sa stvarnošću, tako se i promišljanje o istini u promidžbi ne može zaustaviti samo na istinitosti promidžbene poruke. Etičko promišljanje o istini u promidžbi usmjerava pozornost na cjelokupni komunikacijski proces, uvažavajući pritom specifičnosti promidžbene komunikacije. Ono što na osobit način obilježava promidžbu su njezine funkcije: informativna i persuazivna. Promidžba je komunikacija koja je po svojoj definiciji persuazivna, budući da joj je cilj usmjeravanje i navođenje prema željenom djelovanju. Tragom tih funkcija, kao i drugih karakteristika, ukazuje se na elemente koji su zajednički Aristotelovoj retorici i promidžbenom govoru, s posebnim osvrtom na etičke implikacije. Poticanje na djelovanje-kupnju te upotreba raznih tehnika u ostvarivanju toga cilja, čemu teži promidžbena komunikacija, ne smiju dovoditi u pitanje ili bitno ugrožavati pravo na slobodu izbora potrošača. Tako je istinitost unutar promidžbene komunikacije usko povezana s priznanjem i poštivanjem sugovornika-potrošača, odnosno s poštivanjem dostojanstva ljudske osobe, što je za oglašivače velik izazov, ali i temeljni kriterij njihova djelovanja.

Ključne riječi

istina; promidžba; retorika; etičnost; persuazivno djelovanje; emotivni i racionalni elementi

Hrčak ID:

27617

URI

https://hrcak.srce.hr/27617

Datum izdavanja:

13.10.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.653 *