Ekonomski pregled, Vol. 74 No. 4, 2023.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.32910/ep.74.4.5
POVEZANOST PROFITABILNOSTI I ZADUŽENOSTI S RAZINOM OBJAVLJENIH INFORMACIJA SREDNJIH I VELIKIH PODUZEĆA
Ana Rep
Sanja Sever Mališ
Mateja Brozović
Sažetak
Izvještavanje poduzeća je jedan od glavnih mehanizama korporativnoga upravljanja. Postavlja se pitanje kako obilježja poduzeća utječu na razinu dobrovoljnoga objavljivanja. Cilj rada je istražiti smjer i jakost povezanosti između profitabilnosti i zaduženosti poduzeća te razine i kvalitete dobrovoljno objavljenih informacija. Pregled dosadašnjih istraživanja je pokazao da su istraživači došli do različitih zaključaka o povezanosti između navedenih varijabli. Međutim, može se očekivati da su poduzeća sklonija dobrovoljno objavljivati informacije koje im idu u prilog, odnosno izbjegavati informacije koje im mogu naštetiti. Zato se polazi od pretpostavki da profitabilnija poduzeća objavljuju više dobrovoljnih informacija s namjerom privlačenja investitora, kao i da zaduženija poduzeća objavljuju manje dobrovoljnih informacija. Istraživanje je provedeno na uzorku 40 srednjih i velikih poduzeća registriranih u Republici Hrvatskoj uz primjenu regresijske analize. Zavisna varijabla je indeks dobrovoljnoga objavljivanja, koji se sastoji od 50 stavki i konstruiran je na temelju prethodnih istraživanja uz modifikaciju na temelju analize sadržaja godišnjih izvješća i ostalih javno objavljenih nefinancijskih izvještaja za 2017. godinu. Glavne nezavisne varijable su povrat na kapital i koeficijent zaduženosti, uz koje su uvrštene kontrolne varijable u obliku veličine poduzeća te vrste revizorskoga društva. Rezultati su pokazali da je smjer povezanosti između zavisne varijable i glavnih nezavisnih varijabli u skladu s postavljenim hipotezama. Drugim riječima, uočena je pozitivna povezanost između povrata na kapital i indeksa objavljivanja, odnosno negativna povezanost između koeficijenta zaduženosti i indeksa objavljivanja. Međutim, povezanost nije statistički značajna uz razinu značajnosti od 5 %. Iako nisu prihvaćene istraživačke hipoteze, provedeno istraživanje je pokazalo da poduzeća u Hrvatskoj shvaćaju važnost transparentnoga izvještavanja. Ograničenje istraživanja sastoji se u djelomično subjektivnom pristupu prilikom analize sadržaja izvještaja i izračunavanja indeksa objavljivanja. Prostor za poboljšanje u budućim istraživanjima ogleda se u povećanju uzorka poduzeća i broju nezavisnih varijabli u regresijskom modelu.
Ključne riječi
dobrovoljno izvještavanje; transparentnost; godišnje izvješće; nefinancijski izvještaji; profitabilnost; zaduženost; indeks objavljivanja.
Hrčak ID:
304626
URI
Datum izdavanja:
23.6.2023.
Posjeta: 882 *