Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/govor.2023.40.04

Retorička analiza dvaju motivacijskih govora u Hrvatskoj

Sandra Lukšić orcid id orcid.org/0000-0001-7075-5802 ; Faculty of Humanities and Social Sciences University of Split *

* Dopisni autor.


Puni tekst: engleski pdf 1.837 Kb

str. 83-107

preuzimanja: 371

citiraj


Sažetak

U radu se analiziraju dva motivacijska govora predsjedničkih kandidata Zorana Milanovića
i Kolinde Grabar Kitarović tijekom kampanje za predsjedničke izbore u Hrvatskoj 2019. Naglasak je na uporabi retoričkih operacija i ideološkoga vokabulara kao sredstava uvjeravanja, budući da motivacijski govor ima za cilj uvjeriti publiku. Istraživanje započinje postavljanjem dvaju istraživačkih pitanja: 1) Koja načela strateške komunikacije koriste predsjednički kandidati kako bi uvjerili publiku u željeni smjer djelovanja? i 2) Koje elemente poticanja i koja retorička sredstva koristi svaki govornik u svom obraćanju javnosti? Kako bi se odgovorilo na postavljena pitanja u radu su primijenjena dva modela analize političkoga diskursa: model uvjeravanja i leksičko-argumentacijski model. Analiza se temelji na tri hipoteze: H1) Motivacijski govor, kao dio epideiktičke retorike, implementira elemente uvjeravanja, usmjeravanja, intenziteta i postojanosti te uključuje ne samo jezične, već i osobne i psihološke čimbenike, H2) Karakteristična struktura elemenata poticanja uključuje uporabu pozitivno i negativno nabijenih riječi i fraza za jačanje osjećaja (ne)pripadnosti skupini i H3) Moguće razlike između motivacijskih govora nisu rodno specifične, budući da su oba motivacijska govornika karijerni političari s različitim političkim opredjeljenjima. U okviru dvaju modela analize iz svakoga govora odabrano je 20 ulomaka koji predstavljaju 134 govorna iskaza. Rezultati pokazuju da (i) oba motivacijska govornika koriste razne mehanizme uvjeravanja kako bi napali protivnika(e), predstavili izbornu politiku, legitimizirali svoje političke pozicije ili definirali ideološke skupine pripadnosti te da (ii) postoje i sličnosti i razlike u retoričkom dizajnu analiziranih govora, koje otkrivaju različite obrasce prosuđivanja političke zbilje.

Ključne riječi

izbori; kampanja; govor; retorika; dizajn

Hrčak ID:

309047

URI

https://hrcak.srce.hr/309047

Datum izdavanja:

20.10.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 858 *