Bogoslovska smotra, Vol. 66 No. 2-3, 1996.
Izlaganje sa skupa
Kršćaninova specifičnost u svijetu prema II. vatikanskom saboru
Nikola Dogan
; Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Đakovo, Hrvatska
Sažetak
Autor u svojem članku analizira postavke kršćaninove specifičnosti u svijetu prema dokumentima Drugoga vatikanskog sabora. U prvome dijelu on analizira biblijsku osnovu na temelju koje Sabor govori o kršćaninu. Uzimajući kao polazište pastoralnu konstituciju Gaudium et spes, autor upozorava da je temelj svakoga govora o kršćaninu njegova bogolikost, teomorfnost: Čovjek je stvoren na sliku Božju. U povijesti teologije ta je definicija imala različita tumačenja. Neki su teolozi držali da je bogolikost u ljudskome razumu, drugi da je to kreativnost ljudske naravi, neki opet da je to ljudski govor ili vladanje prirodom. Analizirajući biblijsku osnovu, autor ističe da je za saborske dokumente ljudska sloboda najbolja oznaka za sličnost čovjeka i Boga. Sloboda je u pravom smislu riječi kršćaninov identitet. Polazeći od slobode, Sabor ističe da je čovjek biće koje etički djeluje u svijetu. Na taj način on se trajno suobličava Kristu i tako postaje kršćanin. Kršćanin se u svijetu očituje kao čovjek tolerancije, demokracije i suživota. Kršćanin u svijetu ostvaruje civilizaciju ljubavi. Ocjenjujući saborsku antropologiju kao personalističku, autor zaključuje kako je kršćanin po naravi čovjek dijaloga, što je i temeljni put suvremene Crkve i njezina poslanja u svijetu.
Ključne riječi
»slika Božja«; »relacija i korelacija«; »trojstveni Bog«; »sloboda«; »kršćaninova etičnost«; »personalizam«; »civilizacija ljubavi«; »proces demokracije«; »dijalog«; »tolerancija«
Hrčak ID:
32368
URI
Datum izdavanja:
28.1.1997.
Posjeta: 1.619 *