Pregledni rad
GLAZBENA KOMPARACIJA I KOMPJUTORSKA TEHNOLOGIJA
Alica Elschekova
; Institut der Musikwissenschaften der Slowakischen Akademie der Wissenschaften, Bratislava, Slovačka
Sažetak
Tradicionalan način komparacije sučeljuje se u ovome članku s primjenom kompjutora u
etnomuzikologiji, posebno u procesu analize i klasifikacije glazbe. Razmatraju se neki od
glavnih aspekata: čovjek i kompjutor kao fiziološki, psihološki i tehnički problem,
umjetna inteligencija; proces modeliranja glazbe i identificiranja glazbenih struktura i
znanja; primjena i pomoć kompjutora u istraživanju folklorne glazbe; tradicionalna
metodologija analize, komparacije pomoću posebnih kompjutorskih programa, grafičko
prikazivanje glazbenih struktura, glazbene simulacije, sinteze i resinteze glazbenih
događaja i struktura.
Opisuju se različiti projekti primjene kompjutora u istraživanju folklorne glazbe u
Čehoslovačkoj od 1970., u okviru Međunarodnog savjeta za folklornu glazbu (IFMC) od
1975., te u okviru Studijske grupe za istraživanje uz pomoć kompjutora Međunarodnog
savjeta za tradicijsku glazbu (ICTM) od 1982. godine. Opisuju se i istraživanja u Litvi,
Rumunjskoj, Poljskoj, itd.
Posljednjih su godina psihoakustička istraživanja otvorila nove mogućnosti
metodoloških, teorijskih i eksperimentalnih istraživanja. S jedne se strane ostvaruju
apstraktni procesi modeliranja i simulacije, a s druge počinju naglašenija empirijska,
glazbenoteorijska i praktična istraživanja glazbe. Posebno su važna dva izdanja koja
sažimaju suvremene tehnološke i koncepcijske aspekte. Objavljena su kao dva broja
časopisa Systematische Musikwissenschaft, pod naslovima: "Sličnost i struktura zvuka"
(4/1-2, 1996 [1997], 400 str.) i "Primjena kompjutora u istraživanju glazbe" (5/1, 1997
[1998], 215 str.). Članak se poziva i na kognitivna istraživanja glazbe, kojima su
predstavnici M. Leman, U. Seifert, A. Schneider i dr.
Ključne riječi
glazbena komparacija; primjena kompjutora
Hrčak ID:
33494
URI
Datum izdavanja:
15.12.1999.
Posjeta: 1.374 *