Stručni rad
Komparativna analiza tri najveća svjetska modela poslovne izvrsnosti
Jasminka Samardžija
Gordan Kolak
Sažetak
Poslovna izvrsnost je postala najjače sredstvo postizanja konkurentske prednosti kompanija, a cjelovito upravljanje
kvalitetom put koji osigurava podržavanje izvrsnih rezultata u budućnosti, što su prepoznale mnoge
kompanije svijeta. Unatoč mnogim razlikama zaključujemo kako modeli imaju mnogo zajedničkih elemenata.
DP i MBNQA su revizijom 2005. godine pomaknuli težište sa izvrsnosti proizvoda odnosno usluge na izvrsnost
kvalitete cjelokupnog organizacijskog procesa. Kvaliteta je na taj način umjesto tehničke poprimila stratešku
dimenziju, a naglasak je prešao s tehničke kvalitete na cjelokupnu izvrsnost svih organizacijskih procesa.
Zajedničko kretanje ide u smjeru dobrog vođenja i aprecijacije sistemskog razmišljanja. Sama struktura kriterija
EFQM modela prilagođena je strateškoj dimenziji kvalitete, stoga je model doživio samo kratke revizije unutar
kriterija dok je zapravo ostao nepromijenjen. U svim modelima naglasak je stavljen na zadovoljstvo kupaca,
djelatnika i zajednice. Nacionalne nagrade za kvalitete imaju važnu ulogu u promociji i nagrađivanju izvrsnosti
u organizacijskim performansama. Štoviše one podižu standarde kvalitete kompanija i profila zemlje u cjelini. S
obzirom na BDP per capita i postotak certificiranosti tvrtki, Hrvatska ima sve predispozicije za uvođenje EFQM
modela poslovne izvrsnosti s osnovnim ciljem smanjivanja deficita vanjskotrgovinske bilance i jačanja konkurentnosti
kao nužne predradnje za ulazak na konkurentno tržište tvrtki EU. Upravljanje kvalitetom uvedeno je u
mnoge organizacije, metode koje su se pritom koristile razvijale su se tokom niza godina, a predviđa se nastavak
evolucijskog puta modela kao i metoda poslovne izvrsnosti.
Ključne riječi
Poslovna izvrsnost; TQM; Deming-ova nagrada (DP); Malcolm Baldrige nacionalna nagrada za kvalitetu (MBNQA); Europska zaklada za upravljanje kvalitetom (EFQM); EFQM BE model; Europska nagrada za kvalitetu (EQA)
Hrčak ID:
43088
URI
Datum izdavanja:
10.7.2009.
Posjeta: 6.331 *