hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

(Meta)cognitive and motivational predictors of text comprehension of adolescents in Croatia and Slovenia

Sonja Pečjak ; Faculty of Philosophy Ljubljana
Svjetlana Kolić-Vehovec   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0340-8832 ; Faculty of Philosophy, Rijeka
Barbara Rončević Zubković   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0276-8326 ; Faculty of Philosophy, Rijeka
Neža Ajdišek ; Faculty of Philosophy, Ljubljana

Puni tekst: hrvatski, pdf (633 KB) str. 257-269 preuzimanja: 510* citiraj
APA 6th Edition
Pečjak, S., Kolić-Vehovec, S., Rončević Zubković, B. i Ajdišek, N. (2009). (Meta)kognitivni i motivacijski prediktori razumijevanja teksta adolescenata u Hrvatskoj i Sloveniji. Suvremena psihologija, 12 (2), 257-269. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/82952
MLA 8th Edition
Pečjak, Sonja, et al. "(Meta)kognitivni i motivacijski prediktori razumijevanja teksta adolescenata u Hrvatskoj i Sloveniji." Suvremena psihologija, vol. 12, br. 2, 2009, str. 257-269. https://hrcak.srce.hr/82952. Citirano 02.08.2021.
Chicago 17th Edition
Pečjak, Sonja, Svjetlana Kolić-Vehovec, Barbara Rončević Zubković i Neža Ajdišek. "(Meta)kognitivni i motivacijski prediktori razumijevanja teksta adolescenata u Hrvatskoj i Sloveniji." Suvremena psihologija 12, br. 2 (2009): 257-269. https://hrcak.srce.hr/82952
Harvard
Pečjak, S., et al. (2009). '(Meta)kognitivni i motivacijski prediktori razumijevanja teksta adolescenata u Hrvatskoj i Sloveniji', Suvremena psihologija, 12(2), str. 257-269. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/82952 (Datum pristupa: 02.08.2021.)
Vancouver
Pečjak S, Kolić-Vehovec S, Rončević Zubković B, Ajdišek N. (Meta)kognitivni i motivacijski prediktori razumijevanja teksta adolescenata u Hrvatskoj i Sloveniji. Suvremena psihologija [Internet]. 2009 [pristupljeno 02.08.2021.];12(2):257-269. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/82952
IEEE
S. Pečjak, S. Kolić-Vehovec, B. Rončević Zubković i N. Ajdišek, "(Meta)kognitivni i motivacijski prediktori razumijevanja teksta adolescenata u Hrvatskoj i Sloveniji", Suvremena psihologija, vol.12, br. 2, str. 257-269, 2009. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/82952. [Citirano: 02.08.2021.]

Sažetak
The aim of the research was to examine the pattern of relations between (meta)cognitive and motivational variables and to identify predictors of text comprehension. The study was conducted on a sample of eighth-grade students of elementary school in Croatia (N = 240) and ninth-grade students from Slovenia (N = 265). Comprehension of expository and narrative texts was examined on texts used in the international IEA Study of Reading Literacy (1991). In addition to the text comprehension task, Vocabulary test (Hershel, 1963), Metacognitive knowledge questionnaire and summarizing task, as well as The Motivation for Reading Questionnaire (Peklaj & Bucik, 2003) were applied. The best predictor of text comprehension in all students was vocabulary, while intrinsic motivation was also a significant predictor of text comprehension in Croatian students.

Ključne riječi
text comprehension; vocabulary; metacogntiive knowledge; summarizing; reading motivation

Hrčak ID: 82952

URI
https://hrcak.srce.hr/82952

[hrvatski]

Posjeta: 924 *