Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola

Toni Babarović orcid id orcid.org/0000-0003-0838-3205 ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Iva Šverko orcid id orcid.org/0000-0003-2542-7468 ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar


Puni tekst: hrvatski pdf 686 Kb

str. 91-108

preuzimanja: 1.481

citiraj


Sažetak

Profesionalna zrelost je spremnost pojedinca da na temelju detaljnog istraživanja svojih osobina i prikupljanja informacija o svijetu rada isplanira svoj profesionalni put i donese realnu odluku o svojoj karijeri. Cilj ovog rada bio je utvrditi razinu profesionalne zrelosti učenika viših razreda osnovne škola te ustanoviti u kojoj je mjeri profesionalna zrelost povezana s nekim obilježjima učenika. Na reprezentativnim uzorcima učenika petih, šestih, sedmih i osmih razreda oba spola (ukupni N = 1266) primijenjen je Test informiranosti o zanimanjima. Test je konstruiran za potrebe ovog istraživanja i mjeri kognitivnu komponentu profesionalne zrelosti. Ustanovljeno je kako je test primjerene težine za učenike osmih razreda, dok je mlađim učenicima težak, a potvrđena je i odlična unutarnja konzistencija testa te jasna konvergencija svih čestica prvoj glavnoj komponenti. Prema dobivenim rezultatima, profesionalna zrelost raste u funkciji dobi, iako je u svim dobnim uzorcima dosta niska. Učenice sustavno pokazuju viši stupanj profesionalne zrelosti od učenika, neovisno o dobi. Profesionalna zrelost umjereno je povezana sa školskim uspjehom, profesionalnim aspiracijama i obrazovanjem roditelja te neznatno povezana s uključenosti u proces odabira zanimanja. U skladu s dobivenim rezultatima, smatramo kako Test informiranosti o zanimanjima (čija je elektronička inačica dostupna na stranici www.karijera.hr) može poslužiti u svrhu detekcije onih učenika kojima nedostaju informacije o svijetu rada i koji stoga ne mogu donijeti zrelu profesionalnu odluku. Također, smatramo kako učenike petih, šestih i sedmih razreda treba uključiti u školske programe za poticanje profesionalnog razvoja, dok klasično profesionalno usmjeravanje utemeljeno na diferencijalističkom pristupu treba ponuditi nedovoljno informiranim učenicima osmih razreda.

Ključne riječi

Profesionalna zrelost; Test informiranosti o zanimanjima (TIZ); karijera; izbor zanimanja

Hrčak ID:

83110

URI

https://hrcak.srce.hr/83110

Datum izdavanja:

15.6.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.194 *