hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Tjelesna aktivnost u prevenciji osteoporoze

Tina Dušek ; Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Klinika za unutarnje bolesti, Zavod za endokrinologiju, KBC Zagreb, Zagreb, Hrvatska
Darko Kaštelan ; Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Klinika za unutarnje bolesti, Zavod za endokrinologiju, KBC Zagreb, Zagreb, Hrvatska
Marko Pećina ; Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (66 KB) str. 41-45 preuzimanja: 1.860* citiraj
APA 6th Edition
Dušek, T., Kaštelan, D. i Pećina, M. (2012). Tjelesna aktivnost u prevenciji osteoporoze. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 63 (Supplement 3), 41-45. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/92078
MLA 8th Edition
Dušek, Tina, et al. "Tjelesna aktivnost u prevenciji osteoporoze." Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, vol. 63, br. Supplement 3, 2012, str. 41-45. https://hrcak.srce.hr/92078. Citirano 08.03.2021.
Chicago 17th Edition
Dušek, Tina, Darko Kaštelan i Marko Pećina. "Tjelesna aktivnost u prevenciji osteoporoze." Arhiv za higijenu rada i toksikologiju 63, br. Supplement 3 (2012): 41-45. https://hrcak.srce.hr/92078
Harvard
Dušek, T., Kaštelan, D., i Pećina, M. (2012). 'Tjelesna aktivnost u prevenciji osteoporoze', Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 63(Supplement 3), str. 41-45. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/92078 (Datum pristupa: 08.03.2021.)
Vancouver
Dušek T, Kaštelan D, Pećina M. Tjelesna aktivnost u prevenciji osteoporoze. Arh Hig Rada Toksikol. [Internet]. 2012 [pristupljeno 08.03.2021.];63(Supplement 3):41-45. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/92078
IEEE
T. Dušek, D. Kaštelan i M. Pećina, "Tjelesna aktivnost u prevenciji osteoporoze", Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, vol.63, br. Supplement 3, str. 41-45, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/92078. [Citirano: 08.03.2021.]

Sažetak
Na gustoću kosti utječu dob, spol, hormonske promjene, genetski i okolišni faktori. Najvažniji okolišni faktori su: unos kalcija i vitamina D, zatim izloženost suncu, pušenje i tjelesna aktivnost. Tijekom djetinjstva i adolescencije povećava se koštana masa, a odrasloj i starijoj dobi dolazi do njezinog postupnog fiziološkog smanjenja. Najznačajnije mjere u prevenciji osteoporoze su postizanje što veće vršne koštane mase u mladosti i njezino očuvanje tijekom života. Tjelesnom aktivnosti povećava se koštana masa, a s njom i snaga i gibljivost mišića što smanjuje rizik od padova i prijeloma. Utjecaj tjelesne aktivnosti na povećanje koštane mase ovisan je o dobi i najintenzivniji je u periodu rasta. Da bi mehanički podražaj povećao koštanu masu, potrebno je da bude naizmjeničan i intenzivan te da istovremeno postoji adekvatan unos kalcija i kalorija u organizam. Djeca koja su fizički aktivnija i koja se rekreativno bave određenim sportovima imaju veću koštanu masu u odnosu na ostale vršnjake. Sportovi u kojima se skače, opire o podlogu ili podiže teret poput gimnastike, trčanja i dizanja utega značajnije povećavaju koštanu masu. Brojna istraživanja na vrhunskim sportašima pokazala su da sportaši imaju značajno veću mineralnu gustoću kosti u odnosu na
nesportaše. Nakon 40. godine života koštana se masa prosječno smanjuje za oko 0,5 % do 1,5 % godišnje. Gubitak koštane mase javlja se brže ako nema nikakvoga mehaničkog opterećenja na kost. Brojne studije pokazuju povoljan učinak tjelesne aktivnosti na smanjenje gubitka mineralne gustoće kosti u odrasloj dobi.
Osim održavanja mineralne gustoće kosti, tjelesna aktivnost u starijoj životnoj dobi ima dodatnu važnost jer povećava mišićnu snagu i ravnotežu. Preporuke za provođenje tjelesne aktivnosti odnose se na sve dobne skupine i nemaju dobni limit. Uz to je važno osobama starije životne dobi savjetovati vježbe koordinacije i ravnoteže kao važnih mjera u prevenciji padova.

Ključne riječi
koštana pregradnja; mineralna gustoća kosti; prijelom; vježbanje; vršna koštana masa

Hrčak ID: 92078

URI
https://hrcak.srce.hr/92078

[engleski]

Posjeta: 2.486 *