hrcak mascot   Srce   HID

Review article

DOPRINOS SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA UNIFIKACIJI MEĐUNARODNOG TRANSPORTNOG PRAVA

Ante Vuković   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0984-1100
Dejan Bodul

Fulltext: croatian, pdf (651 KB) pages 3-20 downloads: 402* cite
APA 6th Edition
Vuković, A. & Bodul, D. (2013). DOPRINOS SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA UNIFIKACIJI MEĐUNARODNOG TRANSPORTNOG PRAVA. Pomorstvo, 27 (1), 3-20. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/103919
MLA 8th Edition
Vuković, Ante and Dejan Bodul. "DOPRINOS SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA UNIFIKACIJI MEĐUNARODNOG TRANSPORTNOG PRAVA." Pomorstvo, vol. 27, no. 1, 2013, pp. 3-20. https://hrcak.srce.hr/103919. Accessed 26 Sep. 2021.
Chicago 17th Edition
Vuković, Ante and Dejan Bodul. "DOPRINOS SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA UNIFIKACIJI MEĐUNARODNOG TRANSPORTNOG PRAVA." Pomorstvo 27, no. 1 (2013): 3-20. https://hrcak.srce.hr/103919
Harvard
Vuković, A., and Bodul, D. (2013). 'DOPRINOS SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA UNIFIKACIJI MEĐUNARODNOG TRANSPORTNOG PRAVA', Pomorstvo, 27(1), pp. 3-20. Available at: https://hrcak.srce.hr/103919 (Accessed 26 September 2021)
Vancouver
Vuković A, Bodul D. DOPRINOS SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA UNIFIKACIJI MEĐUNARODNOG TRANSPORTNOG PRAVA. Pomorstvo [Internet]. 2013 [cited 2021 September 26];27(1):3-20. Available from: https://hrcak.srce.hr/103919
IEEE
A. Vuković and D. Bodul, "DOPRINOS SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA UNIFIKACIJI MEĐUNARODNOG TRANSPORTNOG PRAVA", Pomorstvo, vol.27, no. 1, pp. 3-20, 2013. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/103919. [Accessed: 26 September 2021]
Fulltext: english, pdf (651 KB) pages 3-20 downloads: 280* cite
APA 6th Edition
Vuković, A. & Bodul, D. (2013). CONTRIBUTION OF THE UNITED STATES OF AMERICA TO THE UNIFICATION OF THE INTERNATIONAL TRANSPORT LAW. Pomorstvo, 27 (1), 3-20. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/103919
MLA 8th Edition
Vuković, Ante and Dejan Bodul. "CONTRIBUTION OF THE UNITED STATES OF AMERICA TO THE UNIFICATION OF THE INTERNATIONAL TRANSPORT LAW." Pomorstvo, vol. 27, no. 1, 2013, pp. 3-20. https://hrcak.srce.hr/103919. Accessed 26 Sep. 2021.
Chicago 17th Edition
Vuković, Ante and Dejan Bodul. "CONTRIBUTION OF THE UNITED STATES OF AMERICA TO THE UNIFICATION OF THE INTERNATIONAL TRANSPORT LAW." Pomorstvo 27, no. 1 (2013): 3-20. https://hrcak.srce.hr/103919
Harvard
Vuković, A., and Bodul, D. (2013). 'CONTRIBUTION OF THE UNITED STATES OF AMERICA TO THE UNIFICATION OF THE INTERNATIONAL TRANSPORT LAW', Pomorstvo, 27(1), pp. 3-20. Available at: https://hrcak.srce.hr/103919 (Accessed 26 September 2021)
Vancouver
Vuković A, Bodul D. CONTRIBUTION OF THE UNITED STATES OF AMERICA TO THE UNIFICATION OF THE INTERNATIONAL TRANSPORT LAW. Pomorstvo [Internet]. 2013 [cited 2021 September 26];27(1):3-20. Available from: https://hrcak.srce.hr/103919
IEEE
A. Vuković and D. Bodul, "CONTRIBUTION OF THE UNITED STATES OF AMERICA TO THE UNIFICATION OF THE INTERNATIONAL TRANSPORT LAW", Pomorstvo, vol.27, no. 1, pp. 3-20, 2013. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/103919. [Accessed: 26 September 2021]

Abstracts
U radu se pokušava odgovoriti na pitanje koliko su Sjedinjene Američke Države, kroz stoljetnu povijest međunarodnih konvencija iz transportnog prava (počevši od Konvencije o međunarodnom prijevozu robe željeznicom, Bern, 1890. – CIM) zaista doprinosile unifikaciji međunarodnog prijevoznog prava. Prvi međunarodni ugovor globalnog značenja koji je SAD ratificirao bila je Međunarodna konvencija za izjednačavanje nekih pravila o teretnici, 1924. (Haaška pravila, 1924.) o prijevozu tereta morem – stupila na snagu 2. lipnja 1931., dok je posljednja konvencija koju je potvrdio bila Konvencija o ujednačavanju određenih pravila za međunarodni zračni prijevoz iz Montreala, 1999. (Montrealska konvencija, 1999.) – stupila na snagu 4. studenoga 2003. Dodatna specifičnost ove zračne Konvencije, zapravo zamjene za dugovječnu Varšavsku konvenciju iz 1929. je u tomu što ona jedina u jednom ugovoru uređuje prijevoz putnika i njihove prtljage kao i tereta, a što konvencije iz drugih grana prijevoza ne čine, nego imaju poseban ugovor za prijevoz putnika i njihove prtljage, a poseban za prijevoz tereta. U razdoblju između Haaških pravila, 1924. te Montrealske konvencije, 1999. (75 godina), niti prije, a niti nakon toga, Sjedinjene Američke Države nisu pokazivale pretjeran interes za unifikaciju međunarodnog transportnog prava cestom, željeznicom i unutarnjim vodama (jezera, rijeke, kanali). Jedan od glavnih razloga vidimo i u tome što kopnene konvencije imaju prije svega regionalno, a manje univerzalno značenje pa stoga nisu posebno zanimljive SAD-u.
Na temelju provedenog istraživanja zaključuje se da nema pravila u ponašanju SAD-a u donošenju pojedinih konvencija (međunarodnih ugovora) iz područja međunarodnog prijevoza putnika i njihove prtljage te stvari. Dodatnu potvrdu ove teze pronalazimo u doprinosu SAD-a u odnosu na Rotterdamska pravila, 2009. iz pomorskog transporta tereta koja unatoč velikim očekivanjima još uvijek nisu stupila na snagu, jer najviše nedostaje ratifikacija globalno najjače gospodarske i brodarske sile svijeta (bila je među potpisnicima 23. rujna 2009. u Rotterdamu pod okriljem Ujedinjenih naroda). Treba li razlog nepredvidljivosti tražiti i u vrlo složenom postupku ratifikacije međunarodnih ugovora u SAD-u koji, ako su ratificirani, postaju federalni izvor prava (engl. federal law) s višom pravnom snagom od propisa pojedine savezne države (engl. state law)?
Može se stoga govoriti o tomu da zakonodavstvo Sjedinjenih Američkih Država prihvaća samo najbolje od ostatka svijeta. Jednako tako, u ponašanju SAD-a pronalazimo i nacionalni ponos jer čvrsto drži do pravila koja su samostalno stvarana kroz stoljeća i u koja duboko vjeruje.

Keywords
unifikacija; transport; SAD; Rotterdamska pravila; postupak ratifikacije u SAD-u

Hrčak ID: 103919

URI
https://hrcak.srce.hr/103919

[english]

Visits: 1.235 *