hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Svjetlosni oblici Vojina Bakića

Ivica Župan ; neovisni istraživač, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (609 KB) str. 209-226 preuzimanja: 843* citiraj
APA 6th Edition
Župan, I. (2013). Svjetlosni oblici Vojina Bakića. Ars Adriatica, (3), 209-226. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/112389
MLA 8th Edition
Župan, Ivica. "Svjetlosni oblici Vojina Bakića." Ars Adriatica, vol. , br. 3, 2013, str. 209-226. https://hrcak.srce.hr/112389. Citirano 15.07.2020.
Chicago 17th Edition
Župan, Ivica. "Svjetlosni oblici Vojina Bakića." Ars Adriatica , br. 3 (2013): 209-226. https://hrcak.srce.hr/112389
Harvard
Župan, I. (2013). 'Svjetlosni oblici Vojina Bakića', Ars Adriatica, (3), str. 209-226. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/112389 (Datum pristupa: 15.07.2020.)
Vancouver
Župan I. Svjetlosni oblici Vojina Bakića. Ars Adriatica [Internet]. 2013 [pristupljeno 15.07.2020.];(3):209-226. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/112389
IEEE
I. Župan, "Svjetlosni oblici Vojina Bakića", Ars Adriatica, vol., br. 3, str. 209-226, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/112389. [Citirano: 15.07.2020.]

Sažetak
Tekst razmatra odlike opsežna ciklusa Svjetlosni oblici, nastajala između 1963. i 1970., hrvatskog kipara Vojina Bakića u kojemu je autor, među ostalim, dokazao vještinu mijenjanja jednoga temeljnoga plastičkog problema u brojne uvjerljive i relevantne inačice, doprinoseći tako proširenju skulptorske leksike i u konačnici procesu korjenite transformacije kiparskog mišljenja u hrvatskoj umjetnosti druge polovice 20. stoljeća. Bakić je došao do rješenja skulpture kao serije naizmjence konkavnih i konveksnih, visokoispoliranih i do potpune zrcalnosti izglačanih kružnih diskova pravilna oblika. Funkcionalni i gradbeni činitelj Svjetlosnih oblika jest disk i Bakić objekte stvara adiranjem diskova u različitim međusobnim odnosima. Bakić je iznašao oblikovna sredstva kojima na najdjelotvorniji način posreduje između vlastitih stvaralačkih iznašašća (objekta), odzivne (responzivne) okoline, svjetla te motriteljeva sustvaralačkog reagiranja, čija uloga sve pobrojene čimbenike čini međuovisnima. Kipar precizno postavlja polazišta ciklusa: serijska proizvodnja/tehnološka obrada; udubljenje/ravan; ispupčenje/neravan; prostor/prostorni postav; pattern/shematika rastera; svjetlost; optika/efekt te kinetika/pokret.
U tekstu je riječ i o korespondenciji ovog ciklusa s ideologijom Novih tendencija.
Bakić očituje da shvaća novu društvenu ulogu svojih ostvarenja, i to ne samo u oblikovanju internih arhitektonskih prostora, nego i u stvaranju novoga plastičko-prostornog karaktera gradova budućnosti

Ključne riječi
disk; serijska proizvodnja; tehnološka obrada; prostor; prostorni postav; shematika rastera; svjetlost; optika; pokret

Hrčak ID: 112389

URI
https://hrcak.srce.hr/112389

[engleski]

Posjeta: 1.091 *