hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Idealizam sređenoga svijeta u umjetnosti Jurja Dobrovića

Vinko Srhoj ; Odjel za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 227-242 preuzimanja: 797* citiraj
APA 6th Edition
Srhoj, V. (2013). Idealizam sređenoga svijeta u umjetnosti Jurja Dobrovića. Ars Adriatica, (3), 227-242. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/112390
MLA 8th Edition
Srhoj, Vinko. "Idealizam sređenoga svijeta u umjetnosti Jurja Dobrovića." Ars Adriatica, vol. , br. 3, 2013, str. 227-242. https://hrcak.srce.hr/112390. Citirano 15.07.2020.
Chicago 17th Edition
Srhoj, Vinko. "Idealizam sređenoga svijeta u umjetnosti Jurja Dobrovića." Ars Adriatica , br. 3 (2013): 227-242. https://hrcak.srce.hr/112390
Harvard
Srhoj, V. (2013). 'Idealizam sređenoga svijeta u umjetnosti Jurja Dobrovića', Ars Adriatica, (3), str. 227-242. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/112390 (Datum pristupa: 15.07.2020.)
Vancouver
Srhoj V. Idealizam sređenoga svijeta u umjetnosti Jurja Dobrovića. Ars Adriatica [Internet]. 2013 [pristupljeno 15.07.2020.];(3):227-242. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/112390
IEEE
V. Srhoj, "Idealizam sređenoga svijeta u umjetnosti Jurja Dobrovića", Ars Adriatica, vol., br. 3, str. 227-242, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/112390. [Citirano: 15.07.2020.]

Sažetak
Ime Jurja Dobrovića najčešće se spominje u kontekstu pokreta Novih tendencija, umjetnosti koja je 60-ih i 70-ih godina na domaćem i svjetskom planu promovirala racionalne i eksperimentalne (vremensko-prostorne i kinetičke) modele umjetnosti. Rad smješta Dobrovićevo djelo u jezgru zagrebačkog pokreta, ali ga i izuzima po rigoroznosti forme, psihološkoj kontemplativnosti i odustajanju od tehnicizma i kibernetizacije. Dobrovićevo mjesto situirano je, još više negoli u novotendencijaški okvir, u krug umjetnika European relief-structure artists, europskih umjetnika(A. Dekkers, H Böhm, H. Glattfelder…) s kojima dijeli primarno asketsku, manualnu i meditativnu komponentu. Prvi se put analiziraju srodna rješenja pripadnika tog pokreta i Dobrovićeva rješenja (mada je J. Denegri upozorio na njihovu bliskost), te ustanovljavaju sličnosti i razlike. Razmatraju se i srodnosti, odnosno koncepcijske i gradbene istovjetnosti plošnih i trodimenzionalnih, odnosno reljefnih i skultpuralnih rješenja, kao dijela istog koncepta. Jednako se ustanovljuje tzv. pomak u fazi“, odnosno „greška u sustavu“ koji generiraju vizualnu nedoumicu, odstupanje i u konačnici mutaciju oblika, svojstvenih Dobrovićevoj umjetnosti. Mada mu je rukopis depersonaliziran i „tehnički“, djela mu u konačnici ne zagovaraju atraktivne efekte i tehničke inovacije, nego su u cjelini na strani askeze, samosavladavanja, sabranog mira i kontemplacije, i po tome više metafizička nego scijentistička.

Ključne riječi
Juraj Dobrović; Nove tendencije; European relief-structure artists; reljefi; crteži; skulpture

Hrčak ID: 112390

URI
https://hrcak.srce.hr/112390

[engleski]

Posjeta: 1.065 *