Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Novo građansko društvo u Europi. Doprinos vjeronauka u javnim školama: pravni aspekt

Manfred Baldus ; Institut für Kirchenrecht und rheinische Kirchengeschichte der Universität zu Köln, Köln, Njemačka


Puni tekst: hrvatski pdf 559 Kb

str. 101-126

preuzimanja: 394

citiraj


Sažetak

Nacrt europskog Ustava o kojem se trenutno raspravlja, na temelju zakonodavstva dotičnih zemalja članica uvažava crkveni status (čl. I 51) kao i pravo roditelja da osiguraju vjerski odgoj i religioznu nastavu za svoju djecu u skladu sa svojim vjerskim, svjetonazornim i odgojnim uvjerenjima (čl. II. 14). Doduše, Unija može u općem školstvu neposredno donositi samo poticajne mjere i preporuke, ali srastanje zemalja članica u svim područjima života utjecat će i na organizaciju obrazovnog sustava i obrazovne sadržaje. Osnovnim etičkim vrijednostima koje se učvršćuju u "preddržavnom" prostoru (građansko društvo) uz sudjelovanje Crkava i vjerskih zajednica, potrebna je kulturalno-državna skrb javne škole. Tu vjeronauk igra veoma važnu ulogu. Ovaj članak opisuje različite pravne osnove vjerske pouke u 25 zemalja članica. U širokom rasponu od konfesionalnog vjeronauka do općeg nauka o životu istaknuti su aktualni problemi: u kojoj se mjeri mogu uzajamno povezati navještaj vjere i građanska religija, te kako se može odgovoriti na potrebu zapadnoga društva za usmjeravanjem usprkos sve većoj sekularizaciji ili upravo zbog nje. Vjersko obrazovanje učenika integrirano u opći kurikulum, prema stajalištu autora, ubrajamo u pravo na obrazovanje u smislu europskog zakonodavstva. On zagovara alternativnu ponudu konfesionalnog vjeronauka i etike te prijekom potrebom daljnju izgradnju islamskog vjeronauka u javnim školama kako bi se odgovorilo na vjersku i crkvenu slobodu, promjene u vjersko-sociološkom području i integracijski interes zemalja članica i Europske unije.

Ključne riječi

europski Ustav; osnovne etičke vrijednosti; građansko društvo; oblici pravnih osnova; građanska religija; obrazovanje u vjeri; opći kurikulum; školski vjeronauk; etike; islamski školski vjeronauk

Hrčak ID:

113837

URI

https://hrcak.srce.hr/113837

Datum izdavanja:

18.6.2004.

Podaci na drugim jezicima: njemački

Posjeta: 1.031 *