hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja

Anela Nikčević-Milković ; Odjel za nastavničke studije u Gospiću Sveučilišta u Zadru

Puni tekst: hrvatski, PDF (563 KB) str. 189-208 preuzimanja: 1.105* citiraj
APA 6th Edition
Nikčević-Milković, A. (2014). Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja. Psihologijske teme, 23 (2), 189-208. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/125089
MLA 8th Edition
Nikčević-Milković, Anela. "Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja." Psihologijske teme, vol. 23, br. 2, 2014, str. 189-208. https://hrcak.srce.hr/125089. Citirano 29.09.2021.
Chicago 17th Edition
Nikčević-Milković, Anela. "Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja." Psihologijske teme 23, br. 2 (2014): 189-208. https://hrcak.srce.hr/125089
Harvard
Nikčević-Milković, A. (2014). 'Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja', Psihologijske teme, 23(2), str. 189-208. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/125089 (Datum pristupa: 29.09.2021.)
Vancouver
Nikčević-Milković A. Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja. Psihologijske teme [Internet]. 2014 [pristupljeno 29.09.2021.];23(2):189-208. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/125089
IEEE
A. Nikčević-Milković, "Pregled kognitivnih i motivacijskih čimbenika pisanja", Psihologijske teme, vol.23, br. 2, str. 189-208, 2014. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/125089. [Citirano: 29.09.2021.]

Sažetak
Pisanje kao stvaranje ili oblikovanje teksta kognitivno je i motivacijski vrlo kompleksna i zahtjevna ljudska aktivnost. Proučava se u okviru kognitivne psihologije te psihologije obrazovanja u cilju uspješnijeg poučavanja pisanja. Uspješnost pisanja, koja se najčešće mjeri kroz kvalitetu napisanih tekstova ili pojedine njegove komponente, rezultat je integracije kognitivnih, metakognitivnih, motivacijskih, emocionalnih i kontekstualnih čimbenika u međusobno vrlo složenim interakcijama i vezama. Novija istraživanja u području pisanja rabe složenu analitičku metodologiju te kombiniraju različite kvalitativne i kvantitativne pristupe. Najčešće korištena metoda istraživanja je analiza verbalnih protokola. Od 80-ih godina 20. stoljeća do danas brojna su istraživanja kognitivnih čimbenika pisanja, a na temelju njihovih rezultata nastaju sve složeniji kognitivni modeli koji ističu važnost pojedinih procesa, odnosno strategija pisanja. Planiranje i ispravljanje teksta među najvažnijim su procesima pisanja. Motivacija za pisanje kao psihološki konstrukt počela se istraživati krajem prošlog stoljeća, a njezina regulacija obuhvaća motivacijska vjerovanja poput: ciljnih orijentacija, očekivanja uspjeha, osjećaja samoefikasnosti, vjerovanja u vrijednost zadataka pisanja, osobnog ili intrinzičnog interesa za ove zadatke, slike o sebi u ovom području te anksioznosti u zadacima pisanja. Istraživanja procesa pisanja u Hrvatskoj su tek u začetku te je potrebno provesti daljnja istraživanja. Poučavanje pisanja kao važnog medija razvoja mišljenja trebalo bi revidirati u hrvatskom obrazovnom kontekstu prema preporukama kognitivnog i socijalno-konstruktivističkog pristupa učenja.

 

Ključne riječi
pisanje; kognitivni i motivacijski čimbenici pisanja; poučavanje

Hrčak ID: 125089

URI
https://hrcak.srce.hr/125089

Posjeta: 1.816 *